De voorkeur van de patiënt voor kleinschaligheid blijkt uit het feit dat kleine ziekenhuizen bijna een half punt hoger scoren dan grote ziekenhuizen. Dit blijkt uit een statistische analyse van meer dan 80.000 waarderingen op ZorgkaartNederland

Nederlandse patiënten beoordelen gespecialiseerde instellingen met een rapportcijfer van minimaal een half punt hoger dan ziekenhuizen. Dit blijkt uit een statistische analyse van meer dan 80.000 waarderingen op ZorgkaartNederland in samenwerking met IG&H Consulting & Interim. De waarderingen op de website zeggen iets over hoe de patiënt de zorg ervaart. De voorkeur van de patiënt voor kleinschaligheid blijkt ook uit het feit dat kleine ziekenhuizen bijna een half punt hoger scoren dan grote ziekenhuizen. Uit de analyse blijkt verder dat ook schaalvergroting door fusies leidt tot een daling van de patiëntwaardering. 

De waardering van kleine ziekenhuizen door patiënten ligt met een 8,4 bijna een half punt hoger dan grote ziekenhuizen (8,0). Dit is opvallend omdat ziekenhuizen de afgelopen jaren door fusies juist steeds groter zijn geworden. Uit de waarderingen blijkt echter dat na een fusie van twee ziekenhuizen het rapportcijfer daalt. Van de in 2015 gefuseerde ziekenhuizen neemt deze 1,5 jaar na de fusie af van 8,1 naar 7,8. De waardering van niet-gefuseerde ziekenhuizen over dezelfde periode blijft echter gelijk. “Patiënten willen graag kleinschalige zorg dichtbij huis”, aldus Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. “Wij zien nog te vaak dat het bij fusies gaat om wat voor de ziekenhuizen goed is, maar dat niet of nauwelijks wordt gekeken naar wat goed is voor de patiënt. Ons motto is: zorg dichtbij als het kan, verder weg als het nodig is.”

Patiëntgerichte koplopers 

Patiënten zijn over het algemeen zeer tevreden over medisch specialistische zorg in Nederland. Instellingen krijgen van hen gemiddeld een hoog rapportcijfer: 8,5. Toch zijn er tussen instellingen flinke verschillen. Zo waarderen patiënten zelfstandige behandelcentra (8,8) en categorale ziekenhuizen (8,5) significant beter dan academische (7,7) of algemene ziekenhuizen (8,2). Ook dit heeft te maken met een compactere omvang van deze instellingen waardoor zij volgens de patiënt goed presteren op behandeling, omgang, informatievoorziening en het luisteren naar de patiënt. “Groot of klein, voor alle zorginstellingen bieden patiëntwaarderingen een schat aan informatie om de zorg vanuit de beleving van de patiënt te verbeteren”, aldus Walter Kien van IG&H Consulting. “Instellingen die hier vakkundig op inspelen kunnen uitgroeien tot patiëntgerichte koplopers in de sector.” 

Open kaart spelen 

Voor het onderzoek werden 80.000 waarderingen geanalyseerd. Zij maken onderdeel uit van een totaal aan 500.000 patiëntwaarderingen op ZorgkaartNederland. Veldman zegt dat dit onderzoek aantoont dat de ervaringen op ZorgkaartNederland van meerwaarde zijn voor ziekenhuizen. Ze kunnen die gebruiken om hun patiëntenzorg beter te maken. “Maar het zegt helaas nog weinig over de kwaliteit van de geleverde zorg. Het gaat hier om hoe mensen de zorg ervaren. Wij roepen ziekenhuizen en dokters op om hun eigen kwaliteitsgegevens ook openbaar te maken. Dan kunnen patiënten echt zien hoe goed een ziekenhuis is.”

Bekijk hier het rapport (pdf) >> 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/patient-waardeert-mensgerichte-en-kleinschalige-zorg
Originele titel: Patiënt waardeert mensgerichte en kleinschalige zorg
Datum: 2022-07-02

Relevante artikelen ...

Er moet meer maatwerk in het vaccinatiebeleid komen Iedereen die voor een vaccinatie in aanmerking komt moet die op tijd kunnen krijgen Het komt te veel voor dat mensen uit medische risicogroepen niet ... Management & beleid Thu, 02 Jun 2022, 15:02:04
Minder verliesgevende zorginstellingen Resultaten van de vier grootste zorgsectoren namen met een kwart toe Het resultaat voor belastingen van de vier grootste zorgsectoren nam in 2020 ten... Management & beleid Mon, 25 Apr 2022, 10:22:33
Zorguitgaven met 8,3 procent gestegen Dit meldt het CBS op basis van nieuwe, voorlopige cijfers In 2020 is 116 miljard euro uitgegeven aan zorg en welzijn, inclusief kinderopvang. Dat is ... Management & beleid Tue, 29 Jun 2021, 05:22:35
Geen financiële problemen voor ziekenhuizen Niet of nauwelijks problemen voor nederlandse ziekenhuizen door de coronacrisis Vrijwel alle ziekenhuizen hebben ondanks een flinke daling van het aa... Management & beleid Mon, 07 Jun 2021, 16:26:16
Verscherpt toezicht voor Santiz ziekenhuizen De inspectie heeft vooral zorgen over de aanhoudende bestuurscrisis De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Santiz, met ziekenhuizen in Doe... Management & beleid Tue, 26 May 2020, 12:22:31
Blij met wet die wildgroei aan zorgaanbod beperkt Deze wet kan ertoe bijdragen dat bij aanbieders het kaf van het koren wordt gescheiden Het is goed dat er een wet komt die het mogelijk maakt om 'zor... Management & beleid Thu, 23 Jan 2020, 19:28:04

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com