Foto: NVZ
Het meten van kwaliteit is nodig om steeds betere zorg te kunnen bieden, maar dit moet niet ten koste gaan van de aandacht voor de patiënt, aldus voorzitter Yvonne van Rooy.
Kwaliteit neemt toe
Uit de gegevens van het themarapport blijkt dat in de afgelopen vijf jaar de kwaliteit van zorg van de Nederlandse ziekenhuizen verder is toegenomen. Deze kwaliteit is bovendien erg hoog en behoort ook dit jaar tot de top van Europa.
Verminderen regeldruk
Een goede registratie betekent dat de kwaliteit van zorg beter kan worden beoordeeld en daardoor kan worden verbeterd. Maar meer registreren, betekent niet automatisch betere zorg. Van Rooy: Het is belangrijk om te toetsen welke registraties zinvol zijn en welke niet, om zo de regeldruk te verminderen bij artsen en verpleegkundigen.
Volumenormen
In 2012 heeft meer dan 80 procent van de ziekenhuizen de minimum aantallen (volumenormen) voor 24 risicovolle en complexe operaties behaald. Ziekenhuizen willen veilige en effectieve zorg bieden. Door het behalen van deze volumenormen worden de uitkomsten van de zorg beter. Deze operaties vinden steeds vaker bij gespecialiseerde ziekenhuizen plaats.
Daling wachttijden
Nederlanders kunnen relatief snel in het ziekenhuis terecht. Voor een bezoek aan de polikliniek, voor diagnostiek en voor de meeste behandelingen zijn de wachttijden de afgelopen jaren gedaald. De gemiddelde wachttijd voor een afspraak op de polikliniek is in 2012 3,2 weken (norm 4 weken). Voor het starten met een behandeling is dat 4,6 weken (norm 7 weken). Mensen kunnen met name snel starten met een behandeling voor borstkanker, diabetes en hart- en vaatziekten (dotterbehandeling).
Kwaliteitsvenster
Om de kwaliteit van ziekenhuizen beter zichtbaar te maken, heeft de NVZ het Kwaliteitsvenster ontwikkeld. In dit online venster krijgen patiënten in één oogopslag zicht op de algemene kwaliteit van een ziekenhuis op tien thema’s, zoals patiëntervaringen en medicijncontrole. Dit voorjaar wordt het venster openbaar gemaakt. Het venster heeft betrekking op het ziekenhuis als geheel; het is een eerste stap op weg naar vensters met kwaliteitsinformatie per aandoening of specialisme.
Kwaliteitsrapport ziekenhuizen
Het themarapport ‘Kwaliteit op de kaart’ is gebaseerd op de cijfers van de algemene ziekenhuizen (Jaardocumenten Maatschappelijke Verantwoording en andere openbare kwaliteitsgegevens) van de afgelopen vijf jaar. Het rapport richt zich op de ontwikkelingen en resultaten van de sector op het gebied van kwaliteit.