De reacties die patiënten op sociale media geven over hun behandeling zijn bruikbaar om inzicht te krijgen in de kwaliteit van zorg. Deze informatie is daarom een goede aanvulling op het reguliere kwaliteitsonderzoek. Informatie op sociale media is gerelateerd aan traditionele metingen van kwaliteit, zoals patiëntervaringen en complicaties.

Foto: RadboudUMC

De reacties die patiënten op sociale media geven over hun behandeling zijn bruikbaar om inzicht te krijgen in de kwaliteit van zorg. Deze informatie is daarom een goede aanvulling op het reguliere kwaliteitsonderzoek. Informatie op sociale media is gerelateerd aan traditionele metingen van kwaliteit, zoals patiëntervaringen en complicaties.

Dit blijkt uit een literatuurstudie van Lise Verhoef en haar collega’s van het Radboudumc die op 21 februari verscheen in het Journal of Medical Internet Research.

Hoe leuker hoe beter

De onderzoekers vonden opmerkelijke resultaten bij het opstellen van een overzicht van de recente wetenschappelijke literatuur over de relatie tussen sociale media en zorgkwaliteit. Zo blijkt dat ziekenhuizen die vaker leuk gevonden worden op Facebook, lagere sterftecijfers hebben. Patiënten van die ziekenhuizen zijn ook meer tevreden over de zorg. 

De meeste onderzochte artikelen gingen over zogenaamde waarderingssites. Hierop kunnen patiënten een zorgverlener of een ziekenhuis beoordelen. In de artikelen werd beschreven dat ziekenhuizen met een hogere waardering onder andere minder heropnames en infecties hebben. Verhoef: “De resultaten zijn veelbelovend en kunnen een nieuwe kijk geven op het in kaart brengen van kwaliteit van zorg.”

Overwegend positief

Een nadeel van traditionele kwaliteitsmeting met vragenlijsten is dat patiënten mogelijk sociaal wenselijke antwoorden geven. Een ander nadeel is dat er vaak veel tijd zit tussen de behandeling en het moment van meten. Sociale media hebben deze nadelen veel minder en bieden kansen volgens Verhoef: “Steeds meer mensen gebruiken sociale media, ook om ervaringen over zorg te delen. Hier zitten natuurlijk ook wel nadelen aan. Je weet natuurlijk nooit of een reactie op internet echt van een patiënt komt. Een arts kan zichzelf bijvoorbeeld goede beoordelingen geven, net als de kok van een restaurant dat op de website van Iens kan doen. Ook is de groep mensen die actief is op sociale media niet representatief voor de hele patiëntenpopulatie. En er staan op waarderingssites vaak nog maar weinig beoordelingen. Het is echter niet zo dat alleen boze of verongelijkte patiënten hun waardering achterlaten. Beoordelingen zijn juist overwegend positief.”

Kwaliteit voorspellen

De onderzoekers verwachten veel van de voorspellende waarde van online informatie: “Het is nu al mogelijk om bijvoorbeeld een griepepidemie te voorspellen op basis van zoekgedrag naar informatie over griepsymptomen. De toegevoegde waarde van sociale media kan vooral zitten in het snel signaleren van trends. Zo zou in de nabije toekomst voorspeld kunnen worden bij welke ziekenhuizen de kwaliteit van zorg te wensen over laat.”

Onderzoek op sociale media zal de traditionele vragenlijsten voorlopig nog niet vervangen. De onderzoekers bevelen dan ook aan om informatie uit sociale media vooralsnog alleen als extra informatie te gebruiken.

Dit onderzoek is uitgevoerd door de afdelingen IQ healthcare en het REshape & Innovation Center van het Radboudumc. Deze twee onderzoekscentra bundelen hun krachten op het gebied van onderzoek naar kwaliteit van zorg en gezondheid 2.0. Het onderzoek is gefinancierd door ZonMw in het kader van de Academische Werkplaats Toezicht.

Artikel “Social Media and Rating Sites as Tools to Understanding Quality of Care: A Scoping Review”


Aanvullende informatie:

Plaatsingsdatum:
24 februari 2014 om 12:00

Auteur:
Radboudumc

Bron:
Radboudumc

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!