Het is partijen helaas niet gelukt om per 1 oktober het gezamenlijk kwaliteitskader ouderenzorg rond te krijgen.

Foto: INGIMAGE

Het is partijen helaas niet gelukt om per 1 oktober het gezamenlijk kwaliteitskader ouderenzorg rond te krijgen.

Hoewel we de beweging ‘van systemen naar mensen’ en handelen vanuit de wensen van de patiënt onderschrijven, ontbreekt nu nog de fundering voor dat gesprek. Uit het kwaliteitskader komt onvoldoende naar voren wanneer ‘de basis op orde’ is. Die basis is gelegen in de kern van het professioneel handelen en juist op dat thema wordt onvoldoende geluisterd naar de professionals.

Verenso presenteerde al in juli 2016 een eigen kwaliteitskader waarin in heldere bewoordingen uiteen werd gezet waar de specialist ouderengeneeskunde op aanspreekbaar is en hoe hij samen met de patiënt gewenste en ongewenste zorg en behandeling bespreekt. Als beroepsgroepen moeten wij duidelijkheid geven over minimumeisen in personele zin en kwalitatieve zin. Pas dan kan er discussie zijn over de toepassing van de norm of over het weloverwogen afwijken van de norm. Eerst de norm, dan het gesprek, zeker daar waar het gaat over basisveiligheid.

Indicatoren horen bij transparantie en het afleggen van verantwoording. Maar dan moeten we wel meten wat ook daadwerkelijk bijdraagt aan de kwaliteit van zorg zonder een toename aan administratieve lasten. Indicatoren moeten dus opgesteld worden in samenwerking met de beroepsgroepen en een meer continu proces zijn, in plaats van een jaarlijks herhaald ritueel. Het openbaar maken van gegevens zonder duidelijke duiding moet worden voorkomen. Lijstjes op websites zijn meestal vooral voer voor media en zullen het leven van patiënten niet verbeteren.

Aan het zorginstituut is gevraagd om de procesverantwoordelijkheid te nemen voor de afronding van het kwaliteitskader. Wij willen dit kader graag verder ontwikkelen, vanuit de wetenschap dat we op veel plekken al hele goede zorg en behandeling geven ende ambitie hebben om dit beter zichtbaar te maken. Wij vragen de overige partijen te onderkennen dat er naast een goed gesprek meer nodig is, namelijk een serieuze investering op meerdere vlakken, om zodoende goede zorg te kunnen blijven leveren in een veranderende samenleving.

Dat betekent:

-       ontwikkelen van indicatoren die daadwerkelijk iets zeggen over de geleverde kwaliteit van zorg zonder extra ‘lijstjes’;

-       voldoende en bekwaam personeel voor steeds ingewikkeldere en vaker wisselende groepen patiënten;

-       randvoorwaarden creëren om flexibel te kunnen inspelen op steeds wisselende zorgvragen;

-       borgen van de randvoorwaarden om met voldoende kwaliteit langer thuis te kunnen blijven wonen zoals; laagdrempelig toegang tot kortdurende opnames, voldoende dagopvang/ nachtopvang, hoogwaardige thuiszorg en de keuzemogelijkheid voor ouderen om een consult te kunnen aanvragen bij een specialist ouderengeneeskunde.


Aanvullende informatie:

Plaatsingsdatum:
06 oktober 2016 om 12:00

Auteur:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron:
Verenso

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!