(advertentie)

De Consumentenbond analyseerde de 50 meest recente bezoeken die de IGJ aflegde bij thuiszorgorganisaties. 

Thuiszorgorganisaties kunnen ondermaats blijven presteren zonder dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ingrijpt. Dat concludeert de Consumentenbond na bestudering van 50 inspectierapporten.

De Consumentenbond analyseerde de 50 meest recente bezoeken die de IGJ aflegde bij thuiszorgorganisaties. Slechts 2 van de 50 thuiszorgorganisaties bleken te voldoen aan alle 15 randvoorwaarden die nodig zijn voor het leveren van goede en veilige zorg. 24 organisaties scoorden hooguit op 4 van de 15 randvoorwaarden voldoende. 7 daarvan haalden zelfs geen enkele randvoorwaarde. De IGJ constateerde onder meer dat ongeschoold personeel verpleegkundige handelingen uitvoert zoals het toedienen van sondevoeding. Ook zijn er organisaties die fouten maken bij het geven van medicatie of die cliënten onterecht vastzetten. Na een verplicht verbetertraject van de IGJ voldeed meer dan de helft van de thuiszorginstellingen nog steeds niet aan alle randvoorwaarden. Sommige organisaties hadden zich in de tussentijd zelfs helemaal niet verbeterd.

Alarmerend, actie VWS vereist
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De inspectierapporten laten een alarmerend beeld zien van de kwaliteit en veiligheid van de thuiszorg. En extra zorgelijk is dat de toezichthouder nauwelijks ingrijpt. De inspectie lijkt een beleid van pappen en nathouden te hanteren. In plaats van deze ondermaats presterende organisaties onder verscherpt toezicht te stellen, draagt de IGJ ze intern over aan een andere afdeling, waar het hele proces opnieuw begint. En de thuiszorgorganisaties blijven ondertussen onverantwoorde zorg leveren. Het is onbegrijpelijk dat de inspectie hier zo laks in is. Dit is onacceptabel en wij eisen dan ook snel actie van de minister van VWS en de inspectie.’

Lees meer over het onderzoek

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Consumentenbond
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2018/inspectie-grijpt-niet-in-bij-falende-thuiszorg
Originele titel: Inspectie grijpt niet in bij falende thuiszorg
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers
Datum: 2018-08-02

Relevante artikelen ...

Zorg in verpleeghuizen wordt georganiseerd rondom de behoeften van de cliënt Persoonsgerichte zorg betekent dat de wensen en behoeften van de cliënt centraal staan bij het vormgeven van de zorg In ongeveer driekwart van de ver... Ouderenzorg Mon, 01 Jul 2019, 12:20:56
'Thuis in het verpleeghuis' Het programma ‘Thuis in het verpleeghuis’ geeft aan hoe de verpleeghuiszorg de komende jaren merkbaar en meetbaar verbeterd moet worden. Minister Hug... Ouderenzorg Tue, 10 Apr 2018, 12:29:52
Lange termijn denken noodzakelijk Het kabinet geeft aan dat de noodzakelijke investeringen daadwerkelijk gaan plaatsvinden in de ouderenzorg Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg teken... Ouderenzorg Wed, 27 Dec 2017, 12:18:38
Verpleeghuizen helder over kwaliteit en veiligheid Alle organisaties in de verpleeghuiszorg hebben gegevens aangeleverd over de kwaliteit van zorg die zij leveren. Het gaat om kwaliteitsinformatie v... Ouderenzorg Wed, 20 Sep 2017, 14:26:47
Onderzoek wachttijden verpleeghuizen De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de wachttijden van verpleeghuizen. Men belde 101 verpleeghuizen met de vraag hoe lang de wachttijd i... Ouderenzorg Sun, 27 Aug 2017, 05:26:58

(advertentie)