Nadine Akkerman, Lenneke Alink, Teun Bousema, Birte Forstmann, Ewout Frankema, Toby Kiers, Jacco van Rheenen en Stephanie Wehner zijn de winnaars van de Ammodo Science Awards 2019. Dat heeft Ammodo dinsdag 29 januari bekendgemaakt. De laureaten ontvangen ieder een geldbedrag van 300.000 euro. Dat geld kunnen ze de komende jaren gebruiken om nieuwe wegen te verkennen in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.

De laureaten zijn:

Nadine Akkerman, universitair hoofddocent Vroegmoderne Engelse literatuur aan de Universiteit Leiden.
Akkerman (40) beschreef onder meer de brievencorrespondentie van Elizabeth Stuart, verre voorouder van Queen Elizabeth, in niet eerder vertoond detail. Met haar innovatieve onderzoeksmethoden, zoals het gebruik van Röntgenscanners om ongeopende brieven te kunnen lezen, is ze een voorloper in het ontdekken van de rol van vrouwen in de politiek en spionage van de zeventiende eeuw.

Lenneke Alink, hoogleraar Forensische gezinspedagogiek aan de Universiteit Leiden.
Alink (40) tilt met hoogwaardig experimenteel onderzoek het begrijpen van kindermishandeling naar een hoger niveau. Ze heeft een brede interesse in het onderwerp, en kijkt bijvoorbeeld naar de rol van chaos in het huishouden, maar ook naar die van het stresssysteem bij mishandeling en verwaarlozing. Haar werk brengt de oorzaken en gevolgen van dit vreselijke probleem in kaart – een belangrijke stap naar het oplossen ervan.

Teun Bousema, hoogleraar Epidemiologie van tropische infectieziekten aan het Radboudumc en universitair gastdocent aan de London School of Hygiene & Tropical Medicine.
Bousema (41) ontrafelt de levenscyclus van Plasmodium falciparum, een dodelijke parasiet die via muggen de ziekte malaria veroorzaakt. Hij is vooral geïnteresseerd in hoe de parasiet vanaf een geïnfecteerd mens weer een nieuwe mug weet binnen te dringen, en ontdekte onder meer dat sommige mensen een immuunreactie vertonen die deze stap verhindert.

Birte Forstmann, hoogleraar Cognitieve neurowetenschappen aan het Amsterdam Brain and Cognition Center van de Universiteit van Amsterdam.
Forstmann (42) bevindt zich op het snijvlak tussen enerzijds ons gedrag, en anderzijds de anatomie van onze hersenen. Hoe verhouden die zich tot elkaar, en welke mechanismen in het brein maken het mogelijk voor een mens om op zijn of haar omgeving te reageren? In haar onderzoek richt zij zich vooral op de subcortex, het middelste deel van de hersenen. Dit gebied speelt een belangrijke rol in de ziekte van Parkinson.

Ewout Frankema, hoogleraar Agrarische en milieugeschiedenis aan Wageningen UR.
Frankema (44) onderzoekt de historische wortels van de wereldwijde kloof tussen arm en rijk. Deze kloof is dramatisch gegroeid tussen 1750 en 1990, en sindsdien nauwelijks afgenomen. In zijn geïntegreerde historische benadering combineert hij onderzoek naar de ecologische en geografische condities waarbinnen agrarische samenlevingen zich ontwikkelen, met de door mensen vormgegeven economische, politieke en sociale verhoudingen.

Toby Kiers, University Research Chair en hoogleraar Evolutionaire biologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en senior research associate aan de University of Oxford.
Kiers (42) is geïnteresseerd in de interactie tussen planten en micro-organismen in de bodem. Tussen wortels en schimmels vindt namelijk levendige handel in voedingsstoffen plaats, die beschreven kan worden met economische theorie die eigenlijk bedoeld is voor menselijke markten. Haar originele aanpak levert nieuwe inzichten op in de evolutie van samenlevingsvormen in de natuur.

Jacco van Rheenen, hoogleraar Intravitale microscopie aan de Universiteit Utrecht en groepsleider in het Antoni van Leeuwenhoek.
Van Rheenen (40) ontwikkelde een baanbrekende vorm van microscopie, waardoor individuele cellen wekenlang gevolgd kunnen worden in een levend organisme. Deze nieuwe vorm van onderzoek levert waardevolle informatie op over het gedrag van, en de interactie tussen, cellen. Hij was bijvoorbeeld de eerste die het proces van uitzaaiende kanker heeft gefilmd.

Stephanie Wehner, Antoni van Leeuwenhoek professor aan QuTech aan de Technische Universiteit Delft.
Wehner (41) werkt aan een fundamentele uitdaging: hoe verstrengeling over lange afstanden gecreëerd kan worden, om vervolgens een kwantuminternet mogelijk te maken. Verstrengeling is een centraal concept in de kwantummechanica, wat veilige communicatie en supersnelle coördinatie mogelijk maakt. Dit wil ze nu realiseren in het geplande kwantumnetwerk rondom Delft.

Meer informatie over de laureaten en hun onderzoek is te vinden op:
www.ammodo-science-award.org

Over de Ammodo Science Award
De Ammodo Science Award is ingesteld om bijzonder getalenteerde onderzoekers te stimuleren in een cruciale, gevorderde fase van hun wetenschappelijke carrière. Met de Award wil Ammodo het ongebonden wetenschappelijk onderzoek in Nederland over de volle breedte versterken. Elke twee jaar worden acht Ammodo Science Awards uitgereikt aan internationaal erkende onderzoekers op vier wetenschapsterreinen: Biomedical Sciences, Humanities, Natural Sciences en Social Sciences. De laureaten moeten verbonden zijn aan een universiteit of onderzoeksinstituut in Nederland en maximaal vijftien jaar geleden zijn gepromoveerd.

De uitreiking van de tweejaarlijkse Ammodo Science Award is een initiatief van Stichting Ammodo. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen draagt zorg voor het nominatie- en selectieproces.

Over Ammodo
Ammodo ondersteunt kunst en wetenschap. Samen met gerenommeerde partners initieert, ontwikkelt en ondersteunt Ammodo grensverleggende projecten binnen de beeldende kunst, podiumkunst en fundamentele wetenschap. Door excellente kunstenaars en wetenschappers ruimte voor verdieping te bieden en een bijdrage te leveren aan de zichtbaarheid van hun werk, stimuleert Ammodo de ontwikkeling van kunst en wetenschap.

Voor meer informatie, zie www.ammodo.org.

• Bron bij dit artikel: : Ammodo Science Award