De geluidsrichtlijnen van de WHO zijn erop gericht mensen te beschermen tegen schadelijke gezondheidseffecten door geluid, zoals slaapverstoring en hinder

Gezondheidsschade door omgevingsgeluid geluid doet zich eerder voor dan tot nu toe werd aangenomen. Door gebruik te maken van de inzichten van de WHO-richtlijnen uit 2018 kan het Nederlandse overheidsbeleid voor omgevingsgeluid worden verbeterd, teneinde negatieve gezondheidseffecten door geluid te beperken of te voorkómen. Dat staat in het op vrijdag 5 juni gepubliceerde RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu -rapport ‘Motie Schonis en de WHO-richtlijnen voor omgevingsgeluid (2018)’.

De vraag hoe de nieuwe richtlijnen van Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) over omgevingsgeluid zich verhouden tot de Nederlandse wet- en regelgeving en hoe het Nederlandse geluidbeleid kan worden versterkt, werd eind 2018 gesteld in een motie van D66-kamerlid Rutger Schonis.  Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu  gevraagd hier onderzoek naar uit te voeren.

De geluidsrichtlijnen van de WHO zijn erop gericht mensen te beschermen tegen schadelijke gezondheidseffecten door geluid, zoals slaapverstoring en hinder. Nieuw hierbij is dat er rekening wordt gehouden met het inzicht dat de ernstigere gezondheidseffecten van geluid, zoals coronaire hartziekten, bij lagere geluidniveaus optreden dan tot nu toe werd verondersteld. Ook houden de richtlijnen er rekening mee dat geluid van railverkeer hinderlijker is dan dat we tot nog toe dachten. In het RIVM-rapport wordt aanbevolen om bij het maken van nieuw beleid de nieuwste inzichten van de WHO mee te nemen, en zo er nadrukkelijker aan te werken om de gezondheidseffecten van geluid te verminderen. De WHO richtlijnen hebben zelf geen status van wetgeving.

Het Nederlandse geluidbeleid heeft momenteel als doel schadelijke gezondheidseffecten van omgevingsgeluid zoveel mogelijk te beperken en te voorkomen door preventie en sanering. Toch hebben mensen ernstige hinder van geluid van wegverkeer (ruim 970.000 personen, waaronder circa 800.000 vanwege verkeer in steden), treinen (bijna 100.000 personen), vliegtuigen (circa 260.000 personen) en van geluid van windturbines (ruim 7.000 personen).

Download rapport
Motie Schonis en de WHO-richtlijnen voor omgevingsgeluid (2018). Het doel heiligt de middelen


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: RIVM
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : RIVM
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Veranker gezondheidsverbetering in beleid voor omgevingsgeluid
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 05 jun 2020

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!