Kwaliteit van palliatieve zorg is goed, maar kan nog beter

Zorgverleners vinden dat de palliatieve zorg die zij geven van hoge kwaliteit is. De zorg kan nóg beter worden als de adviezen van het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland vaker ter harte worden genomen. Dit blijkt uit een vragenlijstonderzoek van het Nivel onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners.

Palliatieve zorg is de zorg voor mensen die levensbedreigend ziek of kwetsbaar zijn. Kwaliteit van leven van de patiënt en diens naasten staan daarin centraal. De zorg is niet alleen gericht op verlichting van lichamelijke problemen, maar bevat ook psychische, sociale en spirituele ondersteuning.

Zeventig procent vindt de geboden palliatieve zorg van goede kwaliteit
Zeventig procent van de verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners beoordeelt de geboden palliatieve zorg als goed. Een kwart vindt de kwaliteit voldoende en maar zes procent spreekt van matig of slecht. Ook is driekwart van de zorgverleners van mening dat patiënten kunnen rekenen op passende zorg en dat ze zo lang mogelijk betrokken worden bij de beslissingen over hun zorg.

Winst te halen in tijdige herkenning, betere samenwerking, meer proactieve zorg en meer tijd
Zorgverleners noemen als mogelijkheden om de palliatieve zorg te verbeteren: meer samenwerking en communicatie, meer aandacht voor proactieve zorgplanning, tijdige herkenning van de palliatieve fase en meer tijd voor palliatieve zorg. Daarnaast zou de palliatieve zorg (nog) beter kunnen aansluiten bij de wensen en behoeften van de patiënten en naasten. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken of het mogelijk is dat de patiënten worden behandeld door zorgverleners van hun voorkeur en door meer aandacht te hebben voor de wilsverklaring van de patiënten en de te nemen beslissingen rondom het levenseinde.

Bekendheid geven aan het Kwaliteitskader palliatieve zorg
In het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland staan adviezen voor het geven van goede palliatieve zorg. Om bij te kunnen dragen aan een hogere kwaliteit van de palliatieve zorg is het wenselijk dat betrokken zorgverleners weten wat hierin staat, en dus wat er van hen wordt verwacht. De bekendheid van het Kwaliteitskader kan nog groeien: 70% weet dat het Kwaliteitskader palliatieve zorg bestaat, maar slechts 34% weet (redelijk) goed wat erin staat. Driekwart van de zorgverleners die bekend zijn met de inhoud van het Kwaliteitskader, vindt dat het een goede leidraad is die bijdraagt aan de kwaliteit van palliatieve zorg.

Het onderzoek
Het Nivel heeft in 2020 een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners. De meerderheid van hen is deelnemer aan het Nivel Panel Verpleging & Verzorging). In totaal vulden 746 zorgverleners die zelf palliatieve zorg geven, de vragenlijst in. Het onderzoek is uitgevoerd met subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/zorgverleners-kwaliteit-van-palliatieve-zorg-goed-maar-kan-nog-beter
Originele titel: Zorgverleners: ‘Kwaliteit van palliatieve zorg is goed, maar kan nog beter’
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-12-22

Relevante artikelen ...

Proefdiergebruik is nog altijd mensenwerk Om alternatieven voor dierproeven echt een hoge vlucht te laten nemen, moet de mens haar relatie tot dieren veranderen De omgang met proefdieren is d... Anders Wed, 22 Sep 2021, 18:17:56
Meest vermoede bijwerkingen voor borstimplantaten en koperspiraaltjes Net als voorgaande jaren gaan de meeste binnengekomen meldingen over borstimplantaten Het Meldpunt en Expertisecentrum Bijwerkingen Implantaten (ME... Anders Mon, 10 May 2021, 11:27:26
Over het algemeen zijn verzekerden tevreden met hun polis met beperkende voorwaarden Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport De meeste verzekerden met een polis met b... Anders Fri, 16 Oct 2020, 14:41:21
Onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op Hoe kunnen apotheekteams ... Anders Wed, 23 Sep 2020, 06:51:03
Communicatie met patiënten in coronatijd Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag In de huidige tijd wordt veel gevraa... Anders Wed, 05 Aug 2020, 11:50:19
Meer tijd voor patiënt door minder registreren Registratielast drukt op de motivatie van zorgverleners Gemiddeld besteden zorgverleners ruim 52 minuten van hun werkdag aan kwaliteitsregistraties... Anders Thu, 09 Jul 2020, 13:42:17