Er blijven aandachtspunten bij commerciële testaanbieders, maar kwaliteit en veiligheid is voldoende

De kwaliteit en veiligheid van het testen bij commerciële testaanbieders is voldoende, maar er blijven aandachtspunten. Dat constateert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd op basis van zo’n 120 bezoeken aan commerciële testaanbieders. Voor de inspectie maakt het niet uit om welke reden een test uitgevoerd wordt. Testen voor toegang, testen voor een reis of testen vanwege klachten: in alle gevallen moet de kwaliteit en veiligheid in orde zijn.

Er is door de betrokken testaanbieders een enorme inspanning geleverd om grootschalig testen mogelijk te maken. Dat is voor een groot deel ook gelukt, er zijn door het hele land locaties opgetuigd. Dat maakt testen over het algemeen laagdrempelig toegankelijk.

De inspectie ziet ook verbeterpunten. Bijvoorbeeld bij een grote toeloop bij een testlocatie. Ook dan moet er voldoende supervisie zijn om de kwaliteit van het testen in de gaten te houden. En er moeten natuurlijk genoeg mogelijkheden zijn om afstand te houden. 

Terugkerende aandachtspunten
Naast deze specifieke aandachtspunten bij het grootschalig testen, ziet de inspectie eerdere aandachtspunten terugkeren. Het volgens de gebruiksaanwijzing uitvoeren van de test is van groot belang. Alleen dan is de betrouwbaarheid van de test optimaal. Ook voor de hygiënemaatregelen blijft aandacht nodig, om zowel de medewerkers als de bezoekers te beschermen tegen een coronabesmetting. De inspectie ziet op vrijwel alle fronten verbetering ten opzichte van de eerdere bezoeken, maar het moet nog beter.

Als de inspectie bij een bezoek een tekortkoming zag, kon dat vaak ter plekke worden opgelost. Maar zo nu en dan moet de inspectie langdurig aandacht besteden aan de kwaliteit en veiligheid van een locatie. Dat kan door nog eens contact op te nemen met de aanbieder via e-mail of telefoon; door gesprekken te voeren of indien nodig opnieuw een bezoek te brengen aan de aanbieder. Indien nodig treedt de inspectie handhavend op. Dit is nog maar een enkele keer nodig geweest. 

Waar kunt u zelf naar kijken?
Er zijn een paar dingen waar iemand die getest wordt zelf op kan letten:

  • Staat de naam van de verantwoordelijke arts op de website? 
  • Staat op de website welke test wordt gebruikt en wat de positieve of negatieve uitslag betekent? 
  • Is er voldoende mogelijkheid om afstand te houden in de wachtrij? 
  • Wisselt de medewerker van handschoenen voor iedere afname?  
  • Draagt hij of zij geen hand- of polssieraden?  
  • Hoe is de temperatuur op de testlocatie? Veel antigeensneltesten mogen niet boven 30 graden gebruikt worden.  
  • Hoe ziet de ruimte er verder uit? Is het schoon, is er ventilatie, is het ruim genoeg om 1,5 meter afstand te kunnen houden? 
  • Wordt er voor afname gevraagd de neus te snuiten, ook bij mensen zonder klachten?   
  • Is de afname met de swab wel diep en langdurig (3-4 seconden) genoeg? De virusdeeltjes kunnen ook alleen diep in de neus- en keelholte zitten en er moet voldoende contact zijn met het slijmvlies.  
  • Wordt de gebruikte test (merk en type) vermeld op het testcertificaat?

Factsheet - Waarom je ook wordt getest het moet goed zijn gedaan


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: IGJ
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : IGJ
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Waarom je ook wordt getest: het moet goed zijn gedaan
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 27 jul 2021

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!