(advertentie)

Begrip over eigen gezondheidssituatie van belang voor patiënt én zorgverlener

Transparantie in de zorg richt zich steeds meer op informatie over aandoeningen en behandelingen. Hiermee geeft het invulling aan een behoefte bij zowel de patiënt als de zorgprofessional, zo blijkt uit Nivel-onderzoek.

Uit een peiling onder de algemene bevolking blijkt dat mensen tegenwoordig veel zoeken naar informatie over gezondheidsklachten en aandoeningen (60% van de mensen) en behandelingen (37% van de mensen) en minder naar informatie over zorgaanbieders (17% van de mensen). Een mogelijke verklaring is dat mensen veel minder vaak een keuze maken voor een zorgaanbieder. Digitaal zoeken is het meest populair. Hierbij worden zoekmachines als Google vaker gebruikt dan gerichte zoekacties op de websites van bijvoorbeeld Thuisarts.nl of ZorgkaartNederland.nl.

Begrip over eigen gezondheidssituatie van belang voor patiënt én zorgverlener
ensen gaan tegenwoordig vooral op zoek naar informatie om inzicht te krijgen in wat er met hen aan de hand is en wat daarbij zou kunnen helpen. Dat lijkt goed te lukken, want de meesten geven aan dat zij geholpen zijn met de informatie die zij hebben gevonden. Nivel-onderzoeker Nanne Bos: ‘Tegelijkertijd weten we uit focusgroepen met artsen dat zij het belangrijk vinden dat deze informatie beschikbaar is en daar zelf ook intensief aan werken. De perspectieven van patiënten en artsen sluiten hierbij dus goed op elkaar aan.’

Informatie over zorgaanbieders: voor kwaliteitsverbetering of patiëntkeuze?
De groep die zoekt naar kwaliteitsinformatie over zorgaanbieders en zorgorganisaties is met 17% nog steeds substantieel en binnen deze groep geeft de meerderheid aan dat zij geholpen waren met de informatie die zij vonden. Artsen steunen het verzamelen van dergelijke kwaliteitsinformatie ten behoeve van kwaliteitsverbetering, maar plaatsen kanttekeningen bij het gebruik van deze informatie bij het maken van een keuze voor een zorgaanbieder. Hun zorg is dat nuances verloren gaan, bijvoorbeeld omdat het interpreteren van de informatie lastig kan zijn. Nivel-onderzoeker Dolf de Boer: ‘Ook de behoefte van patiënten aan informatie over zorgaanbieders is aanzienlijk, maar vanuit het perspectief van artsen is het duidelijk een stuk ingewikkelder om hier invulling aan te geven.’

Het onderzoek: vragenlijst onder burgers en focusgroepen met artsen
In september 2018 ontvingen 1500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een vragenlijst over het gebruik van informatie over gezondheid, van wie er 680 de vragenlijst hebben ingevuld (respons 45%). Om het artsenperspectief in beeld te brengen zijn twee focusgroepen gehouden met in totaal vijf huisartsen en tien medisch specialisten.

De Transparantiemonitor 2018
Het onderzoek naar de beschikbaarheid van zorginformatie maakt deel uit van een reeks onderzoeken binnen de Transparantiemonitor 2018 van het Nivel. Dit meerjarige project richt zich op de vraag hoe transparantie zich ontwikkelt in de zorg en wat dat oplevert.

Eerder verschenen onderzoek binnen de Transparantiemonitor 2018: Transparantie in de zorg verbreed: van informatie over zorgaanbieders naar informatie over effecten van behandelingen

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/beschikbaarheid-informatie-over-ziekte-en-behandeling-steeds-belangrijker-voor-patient
Originele titel: Beschikbaarheid informatie over ziekte en behandeling steeds belangrijker voor patiënt
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-07-18

Relevante artikelen ...

Verzekerden krijgen niet altijd passende hulpmiddelen In acute situaties ontvangen verzekerden het hulpmiddel niet altijd tijdig De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) krijgt signalen dat verzekerden niet a... Chronisch zieken Thu, 21 Apr 2022, 14:35:57
Oncoloog moet empathisch en open zijn in gesprekken Patiënten met kanker willen geen vage beloften Patiënten met ongeneeslijke kanker willen heldere maar ook empathische gesprekken met hun oncoloog. Di... Chronisch zieken Wed, 02 Mar 2022, 14:29:14
Voor mensen met een beperking zijn openbare plekken nog onvoldoende toegankelijk Het is voor mensen met een beperking moeilijker om winkels, cafés en verenigingen te bezoeken dan voor mensen zonder beperking De overheid streeft al... Chronisch zieken Wed, 11 Aug 2021, 18:04:23
Weinig verbetering deelname in de samenleving voor mensen met een beperking Op een aantal punten is het verschil met de algemene bevolking toegenomen Mensen met een beperking doen minder naar wens en vermogen mee in de samenl... Chronisch zieken Wed, 09 Dec 2020, 11:18:52
Pakketmaatregel zet gezondheid patiënten op het spel Deze pakketmaatregel moeten worden gestopt omdat er ongewenste effecten optreden Per 1 januari 2019 maken paracetamol (1000 mg), lage doseringen vita... Chronisch zieken Tue, 16 Jun 2020, 11:46:42
Beslissen in de spreekkamer is lastig Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben nauwelijks ervaring met samen beslissen Patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden (36,4% van ... Chronisch zieken Thu, 19 Dec 2019, 15:01:53

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com