De grote banken stappen meer en meer over naar volledig digitale dienstverlening

Inclusie in betalingsverkeer is een maatschappelijke verplichting en een mensenrecht. Dat stellen Ieder(in) en Alzheimer Nederland tijdens het jaarcongres van Betaalvereniging Nederland.

De grote banken stappen meer en meer over naar volledig digitale dienstverlening. Een van de zichtbare gevolgen is de sterke afname van het aantal bankkantoren. Maar er is een grote groep mensen voor wie digitaal bankieren geen optie is of die die vaardigheid verliezen. Met volledig digitale dienstverlening sluit je dus mensen uit. En dat is geen inclusieve dienstverlening.

Inclusieve banken
Banken hebben een belangrijke maatschappelijke functie. Je kunt in Nederland niet zelfstandig je geldzaken regelen zonder een bankrekening. Dat geldt voor iedereen, ook voor mensen die niet digitaal vaardig zijn. Daarom moet betalingsverkeer zo georganiseerd zijn dat de digitale toegankelijkheid goed geregeld is. Daarbij moet er voor mensen die niet digitaal vaardig zijn een loketfunctie blijven waar zij ondersteuning kunnen krijgen bij het regelen van hun geldzaken. Zo’n loketfunctie kan een gezamenlijk initiatief van de banken zijn, maar in ieder geval is het van belang dat er voldoende plekken zijn in steden en dorpen waar zo’n loketfunctie is.

Machtigen is geen inclusie
Een vaak gehoorde uitspraak bij digitalisering is “dan machtig je toch iemand die wél digitaal vaardig is?”. Maar inclusie gaat nou juist om het zelf kunnen regelen. Machtigen is een mooie oplossing in situaties waarin iemand er zélf bewust voor kiest om een ander te machtigen. Voor iemand die niet digitaal vaardig is, is dit echter geen vrijwillige maar een gedwongen keuze. Met daarbij ook het risico van misbruik door de gemachtigde.

Meer over Betaalvereniging Nederland


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Ieder(in)
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Ieder(in)
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Oproep aan banken: volledig digitaal is niet inclusief
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 16 nov 2020

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!