Gebrek aan deskundigheid, niet luisteren ,empathie en bureaucratie zorgt voor frustraties als chronisch zieken en gehandicapten  zorg of voorzieningen aanvragen

Mensen met een levenslange beperking of een chronische ziekte voelen zich vaak niet serieus genomen als ze zorg of voorzieningen aanvragen. Het gevolg is dat het krijgen van goede ondersteuning veel energie kost en soms helemaal niet lukt. Dit blijkt uit zo’n 50 diepte-interviews die met aanvragers van zorg of ondersteuning zijn gehouden. De geconstateerde problemen spelen het meest bij gemeenten.

Veel geïnterviewden zeggen dat het regelen van zorg en ondersteuning een ingewikkeld proces is dat bergen energie kost. De betrokkenen vertellen over bureaucratie en de lange duur van procedures. Maar misschien nog het meest in het oog springend is, dat ze zich niet serieus genomen voelen door de mensen die hun aanvraag moeten beoordelen.

Gebrek aan deskundigheid
Ze vinden dat er slecht naar ze wordt geluisterd en ervaren vaak een gebrek aan empathie. Ook missen ze  deskundigheid bij de professionals. Hierdoor krijgen ze vaak niet meteen de juiste ondersteuning of voorzieningen. Dat lukt meestal pas na lang aan de bel trekken of door in bezwaar te gaan. Gebrek aan deskundigheid leidt er soms ook toe dat er steeds weer (medische) informatie en advies bij derden wordt opgevraagd, waardoor het krijgen van ondersteuning soms maanden duurt. 

Een van de geïnterviewden beschrijft het regelen van ondersteuning als volgt: “Het is de bedoeling dat we dankzij die ondersteuning kunnen participeren. Maar het proces daarnaartoe is zo bureaucratisch en belastend dat er voor daadwerkelijk participeren weinig tot geen energie meer overblijft.”

Onmacht
Verder melden veel geïnterviewden dat bezuinigen vaak een belangrijker doel lijkt, dan het helpen oplossen van hun problemen. Dus krijgen mensen soms zonder enige uitleg een beschikking thuis gestuurd waarin hun zorg wordt gehalveerd. Of wordt er bij de toewijzing van een rolstoel gekozen voor een goedkope en slecht passende oplossing, waardoor iemand ernstig in zijn mobiliteit wordt beperkt.

De ervaringen met het aanvragen van zorg hebben bij menigeen geleid tot sterke gevoelens van onmacht en frustratie. “Uiteindelijk dacht ik: sorry, dat ik besta!”

Aanbevelingen
De interviews zijn gehouden in het kader van het programma Zorg verandert van Ieder(in), de koepelorganisatie van mensen met een beperking en chronisch zieken.

Illya Soffer, directeur van Ieder(in) roept het nieuwe kabinet op in te grijpen. “De hervorming van de langdurige zorg is drie jaar geleden ingezet. Niet alleen ons onderzoek, maar ook allerlei eerdere onderzoeken laten zien dat het nieuwe systeem voor mensen met een langdurige zorgvraag niet werkt. De maat is vol! Het beste zou zijn dat er alsnog een nieuwe, aparte regeling komt voor deze groep mensen. Maar als dat politiek niet haalbaar is, dan moet minister De Jonge in ieder geval  snel drie verbeteringen doorvoeren. Ten eerste: maak de indicatiestelling voor zorg via gemeenten onafhankelijker. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid van een second opinion door een onafhankelijke instantie. Ten tweede: maak het eerste loket waar iemand zich meldt verantwoordelijk voor het realiseren van de oplossing, zodat mensen niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ten derde: school de Wmo-consulenten zo bij dat ze de kennis en ervaring van mensen met een beperking gaan benutten bij het bedenken van een oplossing.”

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Ieder(in)
Wat is de URL bij deze bron?: https://iederin.nl/nieuws/18133/aanvragen-van-zorg-leidt-tot-veel-frustratie/
Originele titel: Aanvragen van zorg leidt tot veel frustratie
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2017-11-21

Relevante artikelen ...

Afspraken gemaakt over de kwaliteit van het ziekenvervoer Convenant belangrijke stap voor de kwaliteit van ziekenvervoer Patiënten-/cliëntenorganisaties, vervoerders en zorgverzekeraars hebben afspraken gema... Chronisch zieken Mon, 16 May 2022, 13:38:57
Voor preventie, inclusie en samenwerking in de Wmo is meer aandacht nodig Daarom slaan gemeenten en partijen in zorg en welzijn hun handen ineen voor verandering in de uitvoering van de Wmo De ondersteuning en zorg vanuit d... Chronisch zieken Thu, 14 Apr 2022, 17:34:35
Financieel in de knel door zorgkosten Ieder(in) deed een verkennend onderzoek naar de zorgkosten die mensen met een beperking of chronische ziekte maakten in 2020 Mensen met een beperking... Chronisch zieken Mon, 30 Aug 2021, 20:27:53
Patiënten moeten kunnen meedenken over gebruik van zorg Behandelingen mogen niet te snel afgeschreven worden, terwijl er veel patiënten baat bij kunnen hebben Patiënten, cliënten, naasten, familie, en oude... Chronisch zieken Mon, 28 Jun 2021, 19:58:11
Per 3 juli gaan plastic rietjes in de ban Dit heeft grote gevolgen voor mensen met een beperking die afhankelijk zijn van plastic rietjes Om de hoeveelheid plastic in de oceanen terug te drin... Chronisch zieken Fri, 18 Jun 2021, 13:10:47
Coronapandemie heeft invloed op ervaren kwaliteit van leven Dit komt tot uiting in de beleidsrapportage van het landelijk initiatief Mijnkwaliteitvanleven.nl Hoe ervaren mensen met een chronische aandoening, m... Chronisch zieken Sun, 06 Jun 2021, 11:11:17

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com