Door de invoering van milieuzones worden gemeenten steeds moeilijker toegankelijk voor mensen die van deze aangepaste auto’s afhankelijk zijn

In Nederland rijden zo’n vijfduizend mensen met een beperking of chronische ziekte in een dieselauto met een aanpassing aan het rem- en besturingssysteem. Door de invoering van milieuzones worden gemeenten steeds moeilijker toegankelijk voor mensen die van deze aangepaste auto’s afhankelijk zijn. Ieder(in) vraagt de Tweede Kamer om een oplossing.

De milieuzones moeten leiden tot een betere luchtkwaliteit. Op zich een goed streven. Maar elke gemeente stelt eigen regels en hanteert ook weer eigen mogelijkheden voor een ontheffing. Ook zijn er gemeenten die helemaal geen ontheffing toestaan. De regels voor de gemeentelijke milieuzones, stellen mensen in een aangepaste dieselauto zo voor grote problemen.

Zelfstandig
Kortgezegd komt het erop neer dat mensen met hun aangepaste dieselauto’s steeds moeilijker toegang krijgen tot dorpen en steden vanwege de strenge milieuzones. Dit botst met het belang van mensen met een beperking of chronische aandoening om te kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. De aangepaste auto’s maken vaak het verschil tussen wel of niet zelfstandig op pad kunnen gaan, naar bijvoorbeeld het werk of naar school.

Deze auto’s zijn ook niet zomaar te vervangen. Meestal gaat het om dure aanpassingen die nog lang niet zijn afgeschreven.

Eén landelijk systeem
Een landelijk, eenduidig systeem voor vrijstelling of ontheffing is daarom van groot belang voor mensen die echt afhankelijk zijn van hun aangepaste auto. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt Ieder(in) om een helder landelijk ontheffingssysteem voor de milieuzones. Op 13 maart spreekt de vaste Kamercommissie over wegverkeer en verkeersveiligheid.

Rijbewijs
In de brief aan de Kamer vragen we ook om een onderzoek naar versoepeling van de geldende geschiktheidseisen voor rijvaardigheid. Mensen met een beperking of chronische ziekte krijgen vaak te maken met de strenge geschiktheidseisen waardoor ze hun ‘gewone’ rijbewijs verliezen. Ze mogen dan alleen nog privé gebruik maken van hun auto - of slechts heel gelimiteerd voor het werk. Ieder(in) wil dat wordt onderzocht of een versoepeling hiervan mogelijk is voor sommige beperkingen of aandoeningen.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Ieder(in)
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Milieuzones hindernis voor aangepaste dieselauto’s
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers
  • Datum: 07 mrt 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!