Vier ton voor verbetering van het onderwijs op hun vakgebied

Internist-klinisch farmacoloog Jorie Versmissen en chirurg Edris Mahtab van het Erasmus MC ontvangen beiden Erasmus+ subsidies van vier ton voor verbetering van het onderwijs op hun vakgebied.

Jorie Versmissen krijgt de subsidie voor onderwijs over het medicatieproces. Medicatie voorschrijven en toedienen is een belangrijke dagelijkse taak in het ziekenhuis. Fouten daarbij komen helaas geregeld voor, met mogelijk ernstige complicaties en zelfs overlijden tot gevolg.

Versmissen: ‘Vanuit de apotheek geven we veel onderwijs aan geneeskundestudenten om de kennis en vaardigheden te vergroten en deze kans op fouten te verkleinen. Uit eerdere resultaten van de student run clinic weten we dat onderwijs door artsen en apothekers aan artsen en apothekers in opleiding samen voor iedereen heel leerzaam is. Daarom willen we dit zogeheten interprofessioneel leren verder uitbreiden naar andere leden van het medicatieproces, door gezamenlijk onderwijs aan artsen, apothekers én verpleegkundigen te ontwikkelen.’

Versmissen: ‘Hoewel interprofessioneel onderwijs steeds meer wordt ingezet, zijn er tot nu toe in Europa geen interprofessionele onderwijsprogramma’s die zich primair richten op het medicatieproces. We zullen dit ontwikkelen samen met collega’s van de universiteiten van Oslo, Rennes en Limoges.’

Virtual en augmented reality
Edris Mahtab krijgt de subsidie voor de ontwikkeling van simulatieonderwijs met augmented reality in de cardiothoracale chirurgie.

Er zijn twee situaties in de cardiothoracale chirurgie waarvoor geen voorbereidende training beschikbaar is en waarin technische vaardigheden, effectieve communicatie en adequaat presteren onder stress cruciaal zijn om het leven van patiënten te redden: reanimatie na een hartoperatie en werken met hart-longmachine. Mahtab: ‘Wij hebben tot doel om in virtual reality (VR) simulatoren te ontwikkelen om deze complexe situaties na te bootsen, waarin alle betrokkenen kunnen oefenen.’

Reanimatie
Een hartstilstand na hartchirurgie is een zeldzame gebeurtenis, met een overlevingspercentage van ongeveer 50 procent. Daarom zijn de mogelijkheden voor klinische training van deze situatie beperkt. De reanimatietechniek en de volgorde van handelingen is voor patiënten na een hartoperatie sterk verschillend van die van andere patiënten.

Hart-longmachine
Een patiënt aansluiten aan een hart-long machine is een complexe en essentiële taak die effectieve teamcommunicatie en technische vaardigheden en kennis van de hart-longmachine vereist. ‘Het oplossen van calamiteiten of problemen vereist nog meer delicate communicatieve vaardigheden, aangezien effectieve communicatie met andere teamleden nodig is in noodsituaties’, aldus Mahtab.

Het project van Mahtab wordt uitgevoerd in een internationaal consortium met Medical University of Vienna (MUW) (Wenen, Oostenrijk), Fundació Hospital Universitari Vall d’Hebron – Institut de Recerca (VHIR) (Barcelona, Spanje), Distant Point software engineering (Skopje, Noord Macedonië) en Zan Mitrev Clinic (Skopje, Noord Macedonië). Daarnaast werkt de groep van Mahtab nauw samen met technische geneeskundestudenten van TU Delft.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Erasmus MC / David Drexhage
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Erasmus MC
Wat is de URL bij deze bron?: https://amazingerasmusmc.nl/onderwijs/800-000-euro-voor-verbetering-van-het-onderwijs/
Originele titel: 800.000 euro voor verbetering van het onderwijs
Doelgroep: Zorgprofessionals, Studenten
Datum: 2022-09-18