Sinds 1 januari 2018 is er wetgeving over gunstbetoon bij medische hulpmiddelen

De dienstverleningsovereenkomsten tussen zorgprofessionals en leveranciers van medische hulpmiddelen moeten transparanter worden. In een onderzoek naar gunstbetoon bij medische hulpmiddelen zag de inspectie dat er weliswaar altijd een dienstverleningsovereenkomst is opgemaakt, maar dat die meestal te weinig inzicht geeft in de geleverde dienst en vergoeding.

Wat is gunstbetoon?
Sinds 1 januari 2018 is er wetgeving over gunstbetoon bij medische hulpmiddelen. Voor geneesmiddelen bestaat dit al langer. Verboden gunstbetoon gaat over het aanbieden van geld, diensten of goederen, met het kennelijke doel de verkoop van een medisch hulpmiddel te bevorderen. Een leverancier van medische hulpmiddelen mag geen gunstbetoon geven en een zorgprofessional mag het niet aanvaarden en er ook niet om vragen.

De patiënt hoort centraal te staan. Daarom zijn er strikte regels voor gunstbetoon. Een zorgprofessional mag dus niet (mogelijk) beïnvloed worden om een bepaald medisch hulpmiddel vaker te gebruiken of voor te schrijven. Dat betekent niet dat een leverancier nooit iets voor een zorgprofessional mag betalen. Denk bijvoorbeeld aan een lezing op een bijeenkomst die is georganiseerd door een leverancier. Daar krijgt de zorgprofessional een vergoeding voor. Dat mag, maar niet als de vergoeding niet in verhouding staat tot de geleverde dienst.

Onderzoeksresultaten
Een van de regels voor gunstbetoon is dat er een dienstverleningsovereenkomst moet worden opgemaakt. Het is goed om te zien dat leveranciers dat doen. Wel is er nog veel werk aan de winkel in het volledig maken van deze dienstverleningsovereenkomsten. Onderdelen zoals het uurtarief, de omvang van de opdracht en het te bereiken resultaat waren vaak nog niet goed beschreven. Dat maakt dat het niet inzichtelijk is welke tegenprestatie er tegenover de dienstverlening staat.

De inspectie kan een boete opleggen als de wettelijke regels voor gunstbetoon worden overtreden.  We hebben in dit onderzoek geen wettelijke overtredingen gezien. We leggen nu dan ook geen boetes op.

Wel vinden we het onwenselijk dat nog zoveel dienstverleningsovereenkomsten niet transparant zijn. De resultaten van dit onderzoek moeten de leveranciers ervan doordringen dat het noodzakelijk is om een volledige dienstverleningsovereenkomst op te stellen. Komend jaar komt er een vervolgonderzoek waarin de inspectie specifiek zal toetsen op de redelijkheid van de vergoeding.

Documenten
Toezicht op gunstbetoon in de sector van medische hulpmiddelen

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2019/10/07/meer-transparantie-nodig-in-overeenkomsten-tussen-zorgprofessionals-en-leveranciers-van-medische-hulpmiddelen
Originele titel: Meer transparantie nodig in overeenkomsten tussen zorgprofessionals en leveranciers van medische hulpmiddelen
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2019-10-07

Relevante artikelen ...

Loketten aanvraag zorgbonus 2021 open De aanvraagloketten bij DUS-I en de SVB voor deze zorgbonus 2021 zijn vanaf 15 juni geopend Zorgprofessionals laten in de strijd tegen COVID-19 al me... Management & beleid Tue, 15 Jun 2021, 10:44:18
Cliëntenstop bij Majestic Home Care in Amsterdam omgezet naar cliëntenplafond In totaal mag MHC acht cliënten hebben De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft de cliëntenstop die sinds 29 januari gold voor thuiszorgor... Management & beleid Wed, 31 Mar 2021, 19:20:50
Thuiszorg Olympia in Eindhoven heeft een aanwijzing gekregen Zolang de aanwijzing loopt mag Olympia niet méér cliënten hebben dat zij eind februari had De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft Thuiszorg Olym... Management & beleid Fri, 05 Mar 2021, 10:50:42
Wmo-toezicht moet verbeterd worden Vanaf het begin had de opbouw van het toezicht bij de gemeenten een lage prioriteit Het tempo waarin gemeenten het Wmo-toezicht invullen blijft te la... Management & beleid Tue, 08 Dec 2020, 14:47:53
Coronatestservice krijgt aanwijzing Er werd niet gewerkt volgens de geldende richtlijnen De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft Q-COMED BV een aanwijzing gegeven. Q-COMED biedt c... Management & beleid Wed, 18 Nov 2020, 18:14:20
123 Tandartsen en Orthodontie B.V. in Deventer geen aanwijzing meer De zorgaanbieder voldoet inmiddels aan alle voorwaarden die de inspectie heeft opgelegd De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft de aanwijzing teg... Management & beleid Thu, 05 Nov 2020, 14:14:40