Ook wordt informatie opnieuw begrijpelijk en toegankelijk aangeboden voor specifieke doelgroepen

Met de ingang van de nieuwe COVID-maatregelen, afgelopen zaterdag, werden de massamediale campagnes over de basisregels, het coronatoegangsbewijs en vaccineren nog verder geïntensiveerd. Ook wordt informatie opnieuw begrijpelijk en toegankelijk aangeboden voor specifieke doelgroepen. 

Momenteel loopt de campagne over het testen bij klachten en het belang van thuisisolatie na een positieve test. Deze wordt vertoond op radio, tv en sociale media. Testen en quarantaine zijn belangrijke manieren om de verspreiding van het virus onder controle te houden. Minder mensen laten zich nog testen als zij corona gerelateerde klachten hebben. De kern van de campagne is daarom: ‘Twijfel je of je je moet laten testen? Laat je dan testen’.

Er is een campagne gestart over de herziene mondkapjesplicht. Om een brede doelgroep te bereiken worden volgende week advertenties geplaatst met een overzicht van alle basisregels. Deze worden gepubliceerd in de landelijke en regionale dagbladen en huis-aan-huis kranten. Aan het belang van hygiëne (handwassen, geen handen schudden) en 1,5 meter afstand houden wordt via sociale media-aandacht besteed. 

Om mensen te wijzen op de plicht om altijd je coronatoegangsbewijs en legitimatiebewijs te laten zien, op plekken als sportwedstrijden en sportclubs, horeca, musea, theaters en bij evenementen, is deze week ook een nieuwe campagne gestart. Met buitenreclame, online advertenties en spotjes op Spotify, wil de overheid mensen erop wijzen dat zij hun QR-code en legitimatie op deze plekken moeten laten zien.  

Ventilatie
Sinds de zomer wordt het belang van voldoende frisse lucht gecommuniceerd via de campagne ‘Alleen Samen’. Via zogenoemde sliders op sociale media zijn tips over goed ventileren gedeeld. Ook wordt sinds september een korte animatie over ventileren getoond voordat mensen online een video of online tv-programma bekijken. Daarnaast is ingezet op het vergroten van kennis over ventileren bij eigenaren en beheerders van gebouwen. TNO heeft hierover een Handreiking Ventilatie opgesteld. Deze is op Rijksoverheid.nl en op de website ventilerenzogedaan.nl te vinden. 

Prikken zonder Afspraak
De campagne ‘Prikken zonder Afspraak’ loopt sinds de zomer. Eerder waren landelijk radiocommercials te horen en in 200 postcodegebieden, waar de vaccinatiegraad achterbleef, hingen posters in abri’s en werden daar sociale mediaberichten verspreid. Deze campagne richt zich op een jongere doelgroep die zich wel wil laten vaccineren, maar nog geen eerste prik heeft gehaald. In de campagne staat centraal hoe eenvoudig het is om je prik te halen. Daarnaast is er op het platform een verwijzing naar meer informatie voor mensen die nog twijfelen. Vanaf deze week wordt de campagne uitgebreid naar nog eens 800 postcodegebieden waar de vaccinatiegraad relatief laag is. 

Meertalige campagne
Om opnieuw mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen te bereiken wordt de huidige campagne 'Prikken zonder afspraak' uitgebreid naar vele talen. Daarbij wordt verwezen naar de website prikkenzonderafspraak.nl in dezelfde taal als die van de advertentie. Ook wordt binnenkort informatie verspreid via kleine supermarkten en belwinkels en via media gericht op anderstalige groepen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Rijksoverheid
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Rijksoverheid
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/11/05/grote-campagnes-om-het-belang-van-de-basisregels-en-vaccinatie-extra-te-onderstrepen
Originele titel: Grote campagnes om het belang van de basisregels en vaccinatie extra te onderstrepen
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-11-06

Relevante artikelen ...

Investering door Nederland in internationale pandemische paraatheid In de open wereld van vandaag is internationale samenwerking essentieel Nederland investeert van 2023 tot en met 2026 jaarlijks drie miljoen euro ext... Management & beleid Thu, 27 Oct 2022, 14:13:49
In 2021 zijn de zorguitgaven met 7,6 procent gestegen Net als in 2020 is de coronacrisis van grote invloed geweest op de zorguitgaven In 2021 is bijna 125 miljard euro uitgegeven aan zorg en welzijn, inc... Management & beleid Fri, 08 Jul 2022, 09:56:49
Kabinet wil de samenleving zo lang mogelijk open houden bij nieuwe opleving corona Er komt een Maatschappelijk Impact Team dat adviseert over de sociale, maatschappelijke en economische impact van coronamaatregelen De samenleving zo... Management & beleid Mon, 13 Jun 2022, 15:24:15
Vanaf maandag 11 april is zelftesten voldoende Met de inzet van zelftesten komt meer verantwoordelijkheid bij de mensen zelf te liggen Vanaf maandag 11 april wordt de zelftest het uitgangspunt om ... Management & beleid Fri, 08 Apr 2022, 15:12:59
Partijen over de toekomst van de zorg door het kabinet geconsulteerd Nederland heeft een goede gezondheidszorg, maar de houdbaarheid daarvan staat steeds meer onder druk Hoe kunnen we de Nederlandse zorg in de toekom... Management & beleid Thu, 17 Dec 2020, 14:20:24
Verkoop van tabak in supermarkten vanaf 2024 verboden De verwachting is dat dit tot 2030 zorgt voor zo’n 120.000 minder rokers: een enorme gezondheidswinst Om stoppen met roken makkelijker te maken en ... Management & beleid Fri, 20 Nov 2020, 15:01:40

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com