Op de website van Valys.nl valt vandaag (25/12) te lezen dat zij door de kerstdrukte alle plaatsen in de auto’s en busjes kunnen vullen en op dit punt geen rekening houden met een maximum aantal inzittenden.

Valys.nl is de website waar o.a. chronisch zieken en kwetsbare ouderen een taxi kunnen bestellen. Dit is een service die uitgevoerd wordt door Transvision B.V. en werkt in opdracht van VWS.

Ondanks de recente oproep van het kabinet om bezoek zoveel mogelijk te beperken, etc.  kijkt Valys.nl hier blijkbaar anders tegenaan. Op de website van Valys.nl valt vandaag nog te lezen:

“Houdt u er, door de grote drukte, rekening mee dat bij een rit tijdens de kerstdagen de kans bestaat dat alle zitplaatsen in de taxi bezet zijn. We vragen u ook hiervoor uw begrip.

Het RIVM heeft onlangs een nieuw advies over vervoer uitgebracht. Op dit moment wordt gewerkt aan aanpassing van het sectorprotocol voor zorgvervoer om dit advies te verwerken. Tot aanpassing is het huidige protocol leidend. Uiteraard blijft het uw eigen afweging of u, gezien uw persoonlijke omstandigheden, gebruik van Valys conform de huidige spelregels wil maken.”

Kortom Valys.nl geeft aan dat u zelf maar de afweging moet maken of u een risico wilt lopen.

Dat dit verkeerd kan uitpakken valt o.a. te lezen in een artikel van het AD. Jan (85) en Atie (79) besmet met corona na taxiritje met zes andere ouderen.

Ieder(in), de koepelorganisatie van mensen met een lichamelijke handicap, verstandelijke beperking of chronische ziekte heeft contact gezocht met het ministerie van VWS en een reactie gevraagd. Zij kregen o.a. de volgende reactie terug:

“ … Het is vanwege de kerstdrukte niet mogelijk om mensen solo of met zo min mogelijk tegelijk te vervoeren, daarvoor zijn er simpelweg te weinig chauffeurs en bussen.”

Gezien de impact en huidige Corona maatregelen konden wij deze reactie van VWS niet plaatsen en hebben wij zelf contact opgenomen met de voorlichter van de overheid. Deze bevestigd het verhaal van Ieder(in) en geeft onder meer aan:

“… Valys is gecombineerd vervoer. Zeker tijdens de kerstdagen, vaak de drukste periode voor Valys en zorgvervoer, bestaat de kans dat reizigers gevraagd worden om in een auto te rijden waarin alle zitplaatsen worden bezet. Dit kan nodig zijn om alle reizigers die een rit hebben geboekt te kunnen vervoeren en op deze manier faciliteren dat iedereen Kerst met familie en vrienden kan vieren”.

Verder geeft de voorlichter aan dat het RIVM onlangs een nieuw advies over het vervoer heeft uitgebracht waarin een 2/3 bezetting (2 in plaats van 3 personen achterin) is geadviseerd.  Dit wordt nog niet volledig opgevolgd. Hij verwijst naar het sectorprotocol welke uiterlijk op 1 januari 2022 aangepast moet zijn.

Zeker als het gaat om kwetsbare ouderen en chronisch zieken die vaak enkele uren in een afgesloten auto zitten, meerdere locaties afgaan, etc. verwacht je dat VWS alles uit de kast haalt om de eigen adviezen en maatregelen te volgen.

Veel (horeca) ondernemers zouden net als Valys.nl graag zelf bepalen welke regels en adviezen ze opvolgen. Wat is het verschil?

Zie ook de eerdere blog hierover: BLOG: Vrijwel geen Corona beperkingen meer tijdens het vervoer van ouderen en chronisch zieken.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Valys.nl / Ieder(in.nl / VWS
  • Originele titel: Valys negeert bewust belangrijke Corona adviezen bij het vervoer kwetsbaren ouderen en zieken.
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 25 dec 2021

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!