Vrouwen met een genetische verandering in het PALB2-gen hebben een verhoogde kans op borstkanker. Dat was al bekend. Maar niet van alle veranderingen in het gen, ook wel varianten genoemd, is bekend wat het effect is op borstkankerrisico. Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) hebben een nieuwe methode gevonden die kan helpen die vraag te beantwoorden.

PALB2 kun je vergelijken met BRCA1 en BRCA2, twee andere hoogrisicogenen voor borstkanker. Van deze genen is bekend dat varianten die leiden tot verlies van een groot deel van het eiwit, een hoog risico op borstkanker tot gevolg hebben. Varianten die zorgen voor een subtiele verandering in het eiwit worden echter niet goed begrepen, waardoor het risico op borstkanker onduidelijk is.

Promovendus Rick Boonen en zijn collega’s ontwikkelden een snelle en eenvoudige manier om in het laboratorium te meten wat het effect is van deze genetische varianten op het functioneren van het PALB2-eiwit. Ze publiceerden hun resultaten in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.

Hoe goed werkt PALB2-eiwit
Boonen: “We gebruiken stamcellen van muizen, waarin het muis-Palb2-gen is uitgeschakeld. Vervolgens voegen we een menselijk PALB2-gen toe met de variant waarin we geïnteresseerd zijn. Dan meten we hoe goed het PALB2-eiwit nog zijn werk doet: het repareren van schade in DNA.” Op deze manier vonden de onderzoekers diverse PALB2 varianten die een negatief effect hadden op DNA-reparatie en de gevoeligheid van cellen voor DNA-beschadigende chemotherapeutica vergrootten.

Klinisch genetici
De vervolgvraag is: wat zegt het functioneren van het PALB2-eiwit over het risico op borstkanker en de behandeling van deze ziekte? Onderzoeksleider prof. Haico van Attikum: “Dat is uiteindelijk de belangrijkste vraag die we willen beantwoorden. We zullen daarom onderzoeken wat de relatie is tussen PALB2-activiteit en borstkankerrisico. Voor klinisch genetici is deze informatie zeer belangrijk bij de interpretatie van de genetische testen, en om een geschikt behandeltraject voor dragers van varianten in het PALB2-gen te kunnen bepalen.”

Lees voor meer informatie de publicatie ‘Functional analysis of genetic variants in the high-risk breast cancer susceptibility gene PALB2’.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2019/November/palb2/