Hoe komt het dat tegenpolen elkaar aantrekken? Volgens onderzoekers van Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) zou dat weleens te maken kunnen hebben met je DNA.

Hoe meer dat van elkaar verschilt, hoe beter. Ze gaan hun vermoedens testen op het festival Lowlands, waar ze bezoekers zullen onderwerpen aan DNA-dating.

“We weten uit eerder onderzoek met apen al dat we elkaars genetische tegenpool extra aantrekkelijk vinden. De grootste mix van genen geeft namelijk het beste nageslacht. En hoe iemands DNA-profiel eruitziet bepalen we, heel onbewust, op basis van geur”, legt onderzoeker Karin van der Tuin van de afdeling Klinische Genetica van het LUMC uit. Maar of het nog wel lukt om jouw genetische droompartner te vinden in tijden van deodorant en parfum, dat gaan de onderzoekers testen op Lowlands.

Voor hun liefdesonderzoek, dat deel is van Lowlands Science, nemen de onderzoekers genetisch materiaal af van zowel stelletjes als singles. Stelletjes kunnen laten testen of ze ook genetisch de goede match zijn. “We willen kijken of het DNA van koppels meer van elkaar verschilt dan dat van twee willekeurige personen”, legt Van der Tuin uit. Maar zo waarschuwt ze, als er geen positieve uitkomst volgt is dat natuurlijk geen reden om uit elkaar te gaan.

Matches met elkaar in contact

Voor singles op zoek naar liefde speuren de onderzoekers naar de beste partner. Hiervoor geven de festivalgangers niet alleen DNA af, maar vullen ze ook een vragenlijst in. De deelnemers blijven nog even in spanning of hun ideale match is gevonden, want het DNA wordt afgenomen op het festival en vervolgens pas in het LUMC getest. “Als ze dat willen, brengen we deelnemers die genetisch heel verschillend zijn – en dus goed bij elkaar passen – met elkaar in contact”, aldus Van der Tuin. “En uiteraard gaan we vertrouwelijk om met de gegevens die we verzamelen en vernietigen we het DNA na ons onderzoek.”

Lowlands in Biddingshuizen

Het is niet de eerste keer dat het LUMC deelneemt aan Lowlands Science. Twee jaar terug ging Van der Tuin met haar collega’s al op zoek naar het thrill seeking-gen. “Het festival is een ideale manier om DNA-onderzoek en de ethische vraagstukken die hierbij komen kijken op een laagdrempelige manier onder de aandacht te brengen”, zegt ze.

Muziekfestival Lowlands is dit jaar op vrijdag 18 augustus, zaterdag 19 augustus en zondag 20 augustus in Biddinghuizen. Het onderzoek vindt elke dag plaats van 10 tot 18 uur. Meer informatie over het onderzoek staat op de website van Lowlands.

Datum: 2022-07-01