Astma bij kinderen blijkt een aangepast dna te hebben

Kinderen met astma blijken epigenetische, chemische veranderingen van hun dna te hebben. Op hun dna zijn nu 14 plekken vastgesteld, die samenhangen met astma. Het bijzondere is dat deze 14 plekken in de eerste 4 jaar van hun leven zijn veranderd. Deze DNA-veranderingen hangen samen met de activatie van immuuncellen, die belangrijk zijn bij het bestrijden van virale infecties. Dit blijkt uit een grote internationale studie onder leiding van  kinderlongarts Gerard Koppelman van het UMCG. Hij publiceerde hier vrijdag  23 februari over in het wetenschappelijke toptijdschrift Lancet Respiratory Medicine.

In de afgelopen jaren leidde Gerard Koppelman de tot nu toe grootste internationale epigenetische studie op het gebied van astma. Epigenetica gaat niet zozeer over verschillen tussen mensen in de DNA code, maar om een chemische verandering van het DNA. Via dit onderzoek wilde hij de epigenetische oorzaken van astma nader bepalen. Door de chemische verandering kunnen bepaalde genen en daarmee ook hun werking, aan- en uitgezet worden.  Aan de studie deden meer dan 5000 kinderen uit 8 verschillende Europese landen mee.

Koppelman en de andere onderzoekers vonden dat bij kinderen met astma op 14 plekken op het DNA in bloedcellen zijn veranderd. Bij hun geboorte hadden zij deze afwijkingen nog niet; veel van deze DNA veranderingen waren op 4-jarige leeftijd wel aantoonbaar in hun bloed. Deze epigenetische veranderen in hun dna waren sterk het gevolg van DNA-verandering van een soort immuuncel in het bloed, de zogeheten eosinofiele witte bloedcel die betrokken is bij allergische ontstekingen. Het bleek dat deze epigenetische veranderingen in bloed verband hadden met cel activatie van immuuncellen, die belangrijk zijn bij het bestrijden van virale infecties.

Koppelman wil de resultaten van deze studie gebruiken om verder te onderzoeken of deze omkeerbare veranderingen kunnen worden gebruikt om astma te behandelen. Ook wil hij nagaan of hiermee nieuwe diagnostische tests kunnen worden ontwikkeld bij jonge kinderen met astma.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Paginas/Epigenetische-oorzaken-van-astma.aspx