Infectie met parasitaire wormen leidt tot een grotere diversiteit aan afweercellen in het bloed. Dat schrijven Leidse en Indonesische wetenschappers in het wetenschappelijke tijdschrift Science Translational Medicine. Kennis over de verschillen tussen het afweersysteem van inwoners van ontwikkelingslanden en dat van Europeanen kan helpen bij het verbeteren van vaccins.

Het was al bekend dat parasitaire wormen het afweersysteem zo bespelen dat ze minder snel worden opgemerkt in het lichaam. De nieuwe studie schijnt meer licht op welke typen afweercellen precies betrokken zijn bij de worminfectie. De onderzoekers analyseerden bloedsamples van Europeanen en van Indonesiërs uit landelijke gebieden, zowel voor als na behandeling van een worminfectie. Ze gebruikten hiervoor een relatief nieuwe techniek, massacytometrie (CyTOF), waarmee ze tot in detail verschillende celtypen van elkaar kunnen onderscheiden.

Landelijk versus stedelijk
“We zagen in het bloed van mensen met een worminfectie vooral een toename van hele specifieke soorten type 2 afweercellen en regulatoire afweercellen. Deze veranderingen verdwenen na behandeling van de infectie, dus lijken echt veroorzaakt door de worm”, legt onderzoeker Karin de Ruiter uit. Het afweersysteem van Indonesiërs uit stedelijke gebieden – waar minder worminfecties voorkomen - leek meer op dat van Europeanen dan dat van Indonesiërs uit landelijke gebieden. Daardoor kunnen de onderzoekers uitsluiten dat de verschillen samenhangen met etniciteit.

De wetenschappers denken dat hun inzichten kunnen helpen bij het verbeteren van vaccins tegen infectieziektes. “Veel vaccins zijn gebaseerd op het immuunsysteem van inwoners van stedelijke gebieden, omdat we daar meer informatie over hebben. Eenmaal toegediend aan bewoners van landelijke gebieden, blijken ze soms niet zo goed te werken. Nu we weten dat het immuunsysteem er zo anders uitziet in landelijke gebieden, kunnen we die informatie gebruiken om de vaccins te verbeteren”, aldus onderzoeksleider en hoogleraar Immuunparasitologie Maria Yazdanbakhsh.

Allergie en auto-immuunziektes
De onderzoekers zien ook toepassingen dichterbij huis. “Hetzelfde immuunsysteem dat niet goed reageert op de huidige vaccins, beschermt ons tegen allergieën en auto-immuunziektes. Inzichten in hoe dat precies zit, kan ons helpen bij het terugdringen van deze aandoeningen ”, aldus Yazdanbakhsh.

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuws/2020/Januari/worminfectie-afweer-stempel/