Het behoud van spiermassa- en kracht is essentieel voor een gezond leven

Een internationaal onderzoeksteam uit Nederland, België en Duitsland verwachten binnen enkele jaren een oplossing te hebben voor de afbraak van spiermassa en -kracht. Dit kan helpen voor kankerpatiënten en kinderen met een (genetische) spieraandoening, maar ook bij de steeds groter wordende groep ouderen in Europa.

Het behoud van spiermassa- en kracht is essentieel voor een gezond leven. Genetische spieraandoeningen (zoals spierdystrofieën) leiden ertoe dat de spieren hun functie verliezen. Daarnaast krijgen ook kankerpatiënten vaak te maken met verlies aan spierkracht en simpelweg bij het verouderen verliezen mensen spiermassa. Voor al deze aandoeningen zijn er tot op heden geen methoden beschikbaar om deze spierafbraak te behandelen. De mogelijkheden bij een succesvol onderzoek zijn dan ook eindeloos. Dat was reden genoeg voor het Europese Interreg-programma en diverse overheden om het onderzoek te steunen met een miljoenensubsidie.

Consortium
Het consortium wordt geleid door wetenschappers van de Universiteit Maastricht en het Maastricht UMC+.  De wetenschappers uit Maastricht werken samen met de Belgische universiteiten in Hasselt, Luik en Leuven, met het Duitse universiteitsziekenhuis van Aken en met de bedrijven Scannexus en Kenko International. Ook patiënten en patiëntenorganisaties dragen actief bij aan de samenwerking.

Onder de naam Generate Your Muscle (GYM) willen de onderzoekers door middel van gemodificeerde stamcellen de aanmaak van spiermassa en -weefsel bevorderen.  In een nog op te richten spin-off bedrijf zal de productie van de specifieke stamcellen worden opgeschaald.

Stamceltherapie
De wetenschappers hebben eerder al ontdekt dat een bepaald type spierstamcellen (zogeheten mesoangioblasten) de aanmaak van gezonde spiervezels kunnen bevorderen. Deze stamcellen worden bij de patiënt afgenomen, in geval van een genetische aandoening gecorrigeerd, en opgekweekt tot grotere aantallen. Die lichaamseigen stamcellen worden vervolgens weer in de bloedbaan gebracht, waarna ze uit zichzelf naar het aangedane spierweefsel bewegen en ter plekke zorgen voor herstel. Een deel van het Maastrichtse en Leuvense vooronderzoek is recent gepubliceerd in Stem Cell Research and Therapy, Cell Death &Disease and Methods in Molecular Biology.

Het doel van Generate Your Muscle is om de therapie op verdere veiligheid en effectiviteit te testen bij patiënten met erfelijke spieraandoeningen. “Dit nieuwe klinische onderzoek is dan ook een grote stap voorwaarts voor deze groep patiënten”, zegt hoofdonderzoeker prof. dr. Bert Smeets. “Uiteindelijk willen we de productie van spierstamcellen gaan opschalen in een nieuw op te richten spin-off bedrijf. Met als doel om de therapie zo breed, goedkoop en snel mogelijk beschikbaar te maken.”

Naam auteur en/of bewerkt door: Maastricht UMC+