Bij het reizend ‘Embryolab’ gaan studenten van de opleiding Biomedische Wetenschappen in tweetallen langs bij vmbo-klassen in het hele land

Het succesvolle reizend DNA-lab van het UMC Utrecht is nu ook beschikbaar voor scholieren op vmbo-niveau. Al 15 jaar bezoeken studenten biomedische wetenschappen scholen door het hele land om met havo- en vwo-leerlingen in gesprek te gaan over DNA-onderzoek. Met de uitbreiding van het reizend lab kunnen jongeren op alle lesniveaus kennismaken met wetenschap en de rol daarvan in hun dagelijks leven.

Bij het reizend ‘Embryolab’ gaan studenten van de opleiding Biomedische Wetenschappen in tweetallen langs bij vmbo-klassen in het hele land. In de lessen maatschappijleer gaan derde- en vierdejaars leerlingen in gesprek met de studenten. Samen bespreken ze ethische en maatschappelijke vraagstukken die te maken hebben met onderzoek aan menselijke embryo’s en het aanpassen van embryonaal DNA.

Het Embryolab is een gezamenlijk initiatief van het Onderwijscentrum en het Center for Molecular Medicine (CMM), beide onderdeel van het UMC Utrecht. De studenten laten de leerlingen meer bekend raken met wetenschappelijke kennis en methoden, op een manier die voor de jongeren aansprekend is en in hun eigen vertrouwde klaslokaal. Tijdens het lab bekijken de scholieren een kippenembryo van dichtbij en doen ze een klein lab-experiment. De studenten bespreken welke mogelijkheden er zijn op het gebied van onderzoek aan embryo’s en het aanpassen van embryonaal DNA. Samen met de leerlingen gaan ze op zoek naar antwoorden op de vragen die dit oproept.

De invloed van wetenschap op het dagelijks leven van jongeren
“Met het Embryolab willen we de dialoog over wetenschap in de maatschappij bevorderen, doordat wetenschappers in spé en jonge mensen met elkaar in gesprek gaan en van elkaar leren,” legt Anne-Wil Marissen uit. Zij is de coördinator van het reizend lab. “Dat doen we enerzijds door onze studenten in gesprek te laten gaan met een doelgroep voor wie wetenschap ongrijpbaar voelt. En anderzijds door de jongeren beter bewust te maken van de invloed van wetenschap op hun dagelijks leven en de toekomst.”

Meer dan de helft van de schoolgaande jongeren volgt onderwijs op vmbo-niveau. “Activiteiten in de wetenschapscommunicatie richten zich vaak op een publiek dat al intrinsiek geïnteresseerd is in wetenschap,” aldus dr. Marc van Mil, docent biomedische genetica en initiator van het Utrechtse reizend DNA-lab. “Vmbo-leerlingen hebben vaak minder affiniteit met wetenschap en komen er minder mee in contact, maar ze zijn vaak wel degelijk geïnteresseerd in wat er in de maatschappij gebeurt. Wetenschap gaat iedereen aan, zeker als het direct invloed heeft op het dagelijks leven en onze toekomst. Bij vmbo-leerlingen is het extra zaak om relatief abstracte wetenschap te vertalen naar de persoonlijke leefsfeer. Daarom voeren ze in het Embryolab een dialoog over hoe embryo-onderzoek hún leven en hún toekomst kan beïnvloeden.”

Het Embryolab is ontwikkeld als vervolg op het succesvolle DNA-lab ‘De taal van de tumor’. Het UMC Utrecht biedt dit DNA-lab al aan sinds 2006. Inmiddels hebben al meer dan 85.000 leerlingen aan dit lab meegedaan, en zo kennisgemaakt met DNA-onderzoek bij kanker.

De student-docenten streven naar een les met een open sfeer
Femke Degen studeert biomedische wetenschappen en is student-docent van de DNA-labs. Ze heeft het DNA-lab al aan een vmbo-klas mogen geven.

“Met deze leerlingen ben je nog meer gefocust op het herkennen van signalen uit de klas. In een korte tijd proberen we een relatie op te bouwen met de groep,” vertelt ze. “In de les zoeken we naar een goede balans. Aan de ene kant willen we dat leerlingen opletten en luisteren, aan de andere kant proberen we een open sfeer te creëren waarin ze vragen durven te stellen en met elkaar interacteren. Dat is een hele leuke uitdaging.”

Meer informatie
Lees meer over het Embryolab van het UMC Utrecht op dnalabs.nl
Bekijk het DNA-lab Taal van de tumor op dnalabs.nl
Meer over het Center for Molecular Medicine

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: UMC Utrecht
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : UMC Utrecht
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcutrecht.nl/nieuws/reizend-dna-lab-nu-ook-voor-vmbo-leerlingen
Originele titel: Reizend DNA-lab nu ook voor vmbo-leerlingen
Doelgroep: Zorgprofessionals, Studenten
Datum: 2022-04-13

Relevante artikelen ...

Stamcelbiologen ontrafelen hoe DNA wordt gereguleerd in vroeg stadium van zwangerschap De miljarden cellen van een volwassen mens zijn allemaal kopieën van de allereerste bevruchte eicel Een internationaal onderzoeksteam heeft ontdekt d... Wetenschap & onderwijs Tue, 14 Jun 2022, 08:18:12
Het is zinvol om mensen met een hoog risico op alvleesklierkanker te screenen Alvleesklierkanker kent een slechte overleving Uit een studie die al 20 jaar in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) loopt, blijkt dat een j... Wetenschap & onderwijs Wed, 08 Jun 2022, 13:28:27
In menselijk genoom CRISPR-elementen ontdekt CRISPR-Cas is een soort schaartje dat heel precies in DNA knipt Het CRISPR-Cas-systeem blijkt niet voorbehouden aan bacteriën, eencelligen en planten... Wetenschap & onderwijs Mon, 11 Apr 2022, 09:26:33
Er moet meer inzicht komen voor borstkanker tijdens zwangerschap Jaarlijks krijgen in Nederland zo’n 30 zwangere vrouwen te horen dat ze borstkanker hebben Borstkanker tijdens de zwangerschap is een andere soort zi... Wetenschap & onderwijs Mon, 04 Apr 2022, 12:46:33
Subsidie voor ontwikkeling gentherapieën zeldzame spierziekten Met gentherapie kan de genetische code weer leesbaar worden gemaakt Twee projecten op het gebied van zeldzame spierziekten van onderzoekers van het... Wetenschap & onderwijs Wed, 01 Dec 2021, 10:34:14
Data beschikbaar gesteld voor onderwijsprogramma AJSPH door Lifelines De Aletta Jacobs School of Public Health heeft de Regional Year Challenge in het leven geroepen Voor het eerst zijn gegevens vanuit het grote bevolki... Wetenschap & onderwijs Mon, 20 Sep 2021, 12:24:42

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com