(advertentie)

Spuug of braaksel kan een paarse kleur krijgen bij gebruik van omeprazol suspensie. Neem contact op met (huis)arts of apotheker als dit optreedt

Bij gebruik van een omeprazol suspensie kan de maaginhoud verkleuren. Spuug of braaksel kan dan een paarse kleur krijgen. Deze verkleuring is niet schadelijk, maar kan er wel op wijzen dat de omeprazol mogelijk niet genoeg werkt. Het is daarom belangrijk contact op te nemen met de arts of apotheker als dit optreedt.

Meldingen
Tussen 2014 en 2017 ontving Bijwerkingencentrum Lareb 6 meldingen van een verkleurde maaginhoud bij gebruik van een omeprazol suspensie. Bij al deze meldingen ging het om kinderen jonger dan 1 jaar. Er werd gemeld dat het spuug of het braaksel een paarse kleur had. De omeprazol suspensie is een doorgeleverde bereiding, verkrijgbaar van grootbereiders als Fagron, BUFA en Centrale VAL B.V.

Omeprazol tabletten en capsules
In 2013 berichtte Lareb over verkleurde maaginhoud bij gebruik van tabletten en capsules met omeprazol. De omeprazol zit in korrels die in de tabletten en capsules zijn verwerkt. Omeprazol wordt afgebroken in een zure omgeving, zoals in de maag. Om dit te voorkomen dat omeprazol zit er een beschermlaag om de korrels. Te vroeg oplossen van deze beschermlaag leidt waarschijnlijk tot afbraak van omeprazol in de maag en dus een verkleurde maaginhoud.

Omeprazol suspensie
Bij de suspensie zit omeprazol in een basische vloeistof. Het is onduidelijk of deze basische vloeistof de omeprazol voldoende beschermt tegen het afbreken in de zure maag. Omeprazol kan ook afbreken voordat het is ingenomen. Dit gebeurt als de suspensie niet in de koelkast wordt bewaard. De vloeistof in het flesje verandert dan van een troebel witte kleur naar een paarse kleur. Ook dan is de omeprazol mogelijk niet meer voldoende werkzaam. Bij de 6 meldingen van verkleurde maaginhoud bij de omeprazol suspensie zijn er geen aanwijzingen dat de suspensie al verkleurd was voor inname.

Lareb heeft de signalering over de omeprazol suspensie doorgestuurd naar de Inspectie voor Gezondheidszorg (IGZ) en naar de betreffende grootbereiders.

Zie hier de recente signalering van de meldingen op de omeprazol suspensie

Zie hier de signalering uit 2013 van de meldingen op omeprazoltabletten en -capsules.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Lareb
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.lareb.nl/nl/news/verkleuring-maaginhoud-bij-gebruik-omeprazol-suspensie/
Originele titel: Verkleuring maaginhoud bij gebruik omeprazol suspensie
Datum: 2019-06-25

Relevante artikelen ...

Leverschade na gebruik NMDA Relief Exendo® NMDA Relief Exendo® is een kruidensupplement Bijwerkingencentrum Lareb ontving twee meldingen van leverschade na het gebruik van NMDA Relief Exendo®.... Acute zorg Tue, 23 Apr 2019, 12:38:18
Meldingen van kortere stollingstijd na vervanging acenocoumarol van het merk Sandoz door Centrafarm Bijwerkingencentrum Lareb ontving de afgelopen tijd meldingen waarbij het antistollingsmedicijn acenocoumarol van de fabrikant Sandoz werd vervangen (... Acute zorg Tue, 12 Sep 2017, 14:26:36
Alka druppels® kan oogschade veroorzaken Lareb ontving een ernstige melding van een arts van de spoedeisende eerste hulp Bijwerkingencentrum Lareb ontving een ernstige melding van oogschade ... Acute zorg Sat, 26 Jan 2019, 20:32:30
Jaren na plaatsing van een maagband ernstige darmproblemen Het Meldpunt Bijwerkingen Implantaten heeft een melding ontvangen van omstrengeling van de dunne darm door de slang van een maagband Patiënten kunn... Acute zorg Fri, 23 Nov 2018, 17:31:06
Spierklachten bij gebruik nieuwe cholesterolverlagers Bijwerkingencentrum Lareb ontving 38 meldingen van spierpijn bij gebruik van evolocumab en alirocumab over een tijdsperiode van 2 jaar. Bij de nieuwe... Acute zorg Mon, 16 Jul 2018, 20:38:28
Het gebruik van epoëtines kan huidreacties veroorzaken Het College ter beoordeling van Geneesmiddelen waarschuwt voor het gebruik van epoëtines  Behandeling met epoëtines kan in zeer zeldzame gevalle... Acute zorg Mon, 09 Oct 2017, 18:58:48

(advertentie)
(advertentie)