Het doel van de campagne is om rokers te stimuleren om in oktober 28 dagen te stoppen met roken

Op vrijdag 6 september startte de inschrijving van de landelijke campagne 'Stoptober, 28 dagen niet roken!'. De actie wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd door onder meer KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting en het Longfonds.

Positief en gericht op samen stoppen
Het doel van de campagne is om rokers te stimuleren om in oktober 28 dagen te stoppen met roken. De drie Stoptober-ambassadeurs van 2019 geven daarin het goede voorbeeld. Het geheim van Stoptober zit hem in de positieve aanpak en de ondersteuning, waar je ook bent en wanneer je maar wilt. Daarnaast zit de kracht van de actie in het samen stoppen.

De campagne wordt dan ook breed gedeeld via Facebook, Twitter en Instagram, waar je eenvoudig contact kan maken met medestoppers. Via de Stoptober-app kunnen deelnemers bovendien een community van stoppers aanmaken – bijvoorbeeld via de voetbalclub, buurtvereniging of met collega’s. Verder biedt de app ondersteuning via dagelijkse, positieve berichten die aanmoedigen en helpen om vol te houden - ook als het even wat minder gaat. De app is vanaf 26 september te downloaden en kan, indien gewenst, vervolgens het hele jaar worden gebruikt ter ondersteuning.

Dit jaar zullen opnieuw 50 rokers zich tijdens de eerste vijf dagen van Stoptober vrijwillig laten opsluiten in het Stoptoberhuis. Hier zullen zij samen de strijd aangaan in hun poging te stoppen met roken. De stoppers ontvangen dagelijkse coaching en ondersteuning van professionals zoals Wanda de Kanter. Naast begeleiding is er entertainment, sport, lezingen en veel ander tijdverdrijf. Via Stoptober-TV kan heel Nederland deze stoppers straks volgen.

Uit onderzoek blijkt dat 28 dagen net lang genoeg is om te ervaren wat de positieve effecten zijn van stoppen met roken. De meeste ontwenningsverschijnselen zijn dan achter de rug. Bovendien is een periode van 28 dagen goed te overzien. Ook is de kans om blijvend te stoppen met roken maar liefst vijf keer groter als je het 28 dagen volhoudt dan wanneer je die 28 dagen niet haalt.

Regio, zorgverlener en werkgever als aanjagers Stopober
Stoptober wordt ook dit jaar actief onder de aandacht gebracht via GGD-regio’s, zorgverleners en bedrijven. Zo sluit Stoptober mooi aan bij de doelstelling van de rookvrije zorg en bij het streven van werkgevers om hun medewerkers aan te zetten tot een gezonder en vitaler, rookvrij leven.

Zorgverleners en bedrijven kunnen ondersteuningsmateriaal bestellen via de Trimbos-webwinkel en de bedrijvenwebsite van Stoptober (maar: OP=OP!). Via de regiokaart kunnen deelnemers, bedrijven en zorgverleners zien of er regionaal Stoptober-activiteiten worden ondernomen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : Trimbos
Bron bij dit artikel: : Trimbos / Stoptober
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/stoptober-28-dagen-niet-roken
Originele titel: Stoptober: 28 dagen niet roken!
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-09-22

Relevante artikelen ...

Vergelijking gezondheid en zorg De verschillen tussen de landen zijn groot Internationaal gezien heeft Nederland een relatief laag percentage rokers en in het buitenland opgeleide a... Anders Thu, 07 Nov 2019, 15:09:59
Start van de campagne ‘Haal je #prikkie en #voorkomgriep’ De griepprik bestaat nu uit 4 verschillende griepvirussen in plaats van 3 Zorgverleners en medewerkers in de zorgsector lopen niet alleen een groot r... Anders Mon, 14 Oct 2019, 17:59:36
Perrons rookvrij Er is heel veel aandacht voor dit onderwerp, op verschillende niveaus ProRail heeft bekend gemaakt dat alle treinperrons binnen twee jaar rookvrij zi... Anders Thu, 01 Aug 2019, 06:44:46
Campagne Don’t look Away bij kindersekstoerisme opnieuw gelanceerd De campagne is bedoeld om reizigers bewust te maken van het fenomeen kindersekstoerisme, zodat ze daarvan melding kunnen maken De campagne Don’t lo... Anders Mon, 15 Jul 2019, 08:55:35
Eerste rookvrije zone van Nederland Groningen is als eerste gemeente in Nederland die de mogelijkheid heeft specifieke gebieden aan te wijzen waar het verboden is rook(gassen) te verspre... Anders Tue, 11 Jun 2019, 15:08:28
Voor iedereen een persoonlijk ontwikkelbudget De arbeidsmarkt verandert in een rap tempo Zowel werkenden als niet-werkenden kunnen straks een persoonlijk ontwikkelbudget voor scholing en ontwikke... Anders Mon, 03 Jun 2019, 07:36:47