(advertentie)

Zorggebruikers zoeken actief naar informatie over gezondheid

Zorggebruikers zijn positief over de hoeveelheid en betrouwbaarheid van informatie over zorg op het internet. Websites van ziekenhuizen of andere zorgorganisaties en websites waarbij duidelijk is dat (verenigingen van) artsen deze ondersteunen, worden als betrouwbaar gezien. Tegelijkertijd is er behoefte aan contact met een zorgverlener, met name voor de interpretatie van de gevonden informatie en de toepassing ervan op de eigen situatie. Hiermee is het beeld in dit tweede jaar van de monitor (2019/2020) vergelijkbaar met dat in het eerste jaar (2018).

Actief zoekgedrag van zorggebruikers naar informatie over gezondheid
Zorggebruikers gaan op verschillende momenten tijdens een zorgproces op zoek naar informatie over hun aandoeningen of gezondheidsklachten. Voorafgaand aan een gesprek met de arts zoeken ze online naar informatie, of ze doen dit aansluitend aan het gesprek. Men lijkt behoefte te hebben aan bevestiging van de verkregen informatie vanuit verschillende ‘informatiebronnen’. 

Zorggebruikers ook positief over inzet PROMs
Zorggebruikers staan niet alleen welwillend tegenover het gebruik van online informatiebronnen, ook het gebruik van vragenlijsten over ervaren gezondheid (PROMs) tijdens het zorgproces wordt positief ontvangen. Deze vragenlijsten zijn informatief voor artsen en ze ondersteunen gerichte gespreksvoering tussen arts en patiënt. Momenteel ontvangt het merendeel van de zorggebruikers geen vragenlijst tijdens het zorgproces. Bij de groep die wel een vragenlijst ontving werden de uitkomsten lang niet altijd besproken tijdens het consult terwijl een deel van deze groep dat wel relevant vond. Vanuit patiëntperspectief lijkt er dan ook ruimte voor inbedding van PROMs in het zorgproces en voor het gebruik van de informatie die de vragenlijsten opleveren. Op verschillende plekken ook gewerkt aan betere inbedding van PROMs in het zorgproces, onder meer als onderdeel van het programma Uitkomstgerichte Zorg.

Meer informatie wenselijk voor gezamenlijke besluitvorming
Ten slotte geven zorggebruikers aan dat meer informatie over bijwerkingen, risico’s en voor- en nadelen van behandelopties ondersteunend kunnen zijn bij het proces van gezamenlijke besluitvorming, dat zij met de arts doorlopen.

Het onderzoek
In september 2019 ontvingen 1500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een vragenlijst over het gebruik van informatie over gezondheid. Van hen vulden 713 deze in (respons 47%). De vragenlijst was vergelijkbaar met de degene die in eerste jaar van de Transparantiemonitor is gebruikt (2018). Daarnaast zijn er 14 zorggebruikers geïnterviewd.

Transparantiemonitor 2019/2020
Het onderzoek naar de transparantie in de zorg maakt deel uit van een reeks onderzoeken binnen de Transparantiemonitor 2019-2020 van het Nivel. Dit onderzoek is onderdeel van de Transparantiemonitor 2019/-020 en betreft het tweede jaar van de monitor. Dit meerjarige project richt zich op de vraag hoe transparantie zich ontwikkelt in de zorg en wat dat oplevert. Bij de nieuwsberichten rechts ziet u welke andere onderzoeken zijn verschenen binnen de Transparantiemonitor 2018-2019.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/zorggebruikers-vertrouwen-op-online-informatiebronnen-over-zorg-zorgverlener-blijft-nodig
Originele titel: Zorggebruikers vertrouwen op online informatiebronnen over zorg, zorgverlener blijft nodig voor duiding en toepassing
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-06-04

Relevante artikelen ...

Door beperkte gezondheidsvaardigheden moeite met naleven van de coronamaatregelen Door moeite met de Nederlandse taal is het moeilijk de richtlijnen op te volgen Drie op de tien Nederlanders (29%) hebben moeite met de Nederlandse... Anders Mon, 08 Feb 2021, 09:44:56
Vertrouwen in ziekenhuizen, thuiszorg en verpleeghuizen groeit Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van de ‘Barometer Vertrouwen in de Gezondheidszorg’ van het Nivel Het publiek vertrouwen in de gezondheidszorg is gr... Anders Thu, 04 Feb 2021, 06:31:04
Nederlanders zoeken vaker online naar informatie over gezondheid en lifestyle Dit blijkt uit het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2020’ van het CBS Bijna 80 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar of ... Anders Mon, 25 Jan 2021, 13:32:27
De GGD heeft een richtlijn Veehouderij en gezondheid gepubliceerd De GGD adviseerd terughoudendheid bij plaatsen van gevoelige bestemmingen De aanwezigheid van intensieve veehouderij kan invloed hebben op de gezon... Anders Tue, 27 Oct 2020, 11:21:22
Informatieaanbod voor mondzorgpatiënten moet beter Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019 Patiënten in de mondzorg weten niet ... Anders Sun, 26 Jul 2020, 04:36:45
Verschil tussen intentie en gedrag bij thuisblijven en testen op COVID-19 Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en Het Nederlandse beleid om thuis te blijven met coronagerelateerde... Anders Wed, 15 Jul 2020, 15:31:42