(advertentie)

Zorggebruikers zoeken actief naar informatie over gezondheid

Zorggebruikers zijn positief over de hoeveelheid en betrouwbaarheid van informatie over zorg op het internet. Websites van ziekenhuizen of andere zorgorganisaties en websites waarbij duidelijk is dat (verenigingen van) artsen deze ondersteunen, worden als betrouwbaar gezien. Tegelijkertijd is er behoefte aan contact met een zorgverlener, met name voor de interpretatie van de gevonden informatie en de toepassing ervan op de eigen situatie. Hiermee is het beeld in dit tweede jaar van de monitor (2019/2020) vergelijkbaar met dat in het eerste jaar (2018).

Actief zoekgedrag van zorggebruikers naar informatie over gezondheid
Zorggebruikers gaan op verschillende momenten tijdens een zorgproces op zoek naar informatie over hun aandoeningen of gezondheidsklachten. Voorafgaand aan een gesprek met de arts zoeken ze online naar informatie, of ze doen dit aansluitend aan het gesprek. Men lijkt behoefte te hebben aan bevestiging van de verkregen informatie vanuit verschillende ‘informatiebronnen’. 

Zorggebruikers ook positief over inzet PROMs
Zorggebruikers staan niet alleen welwillend tegenover het gebruik van online informatiebronnen, ook het gebruik van vragenlijsten over ervaren gezondheid (PROMs) tijdens het zorgproces wordt positief ontvangen. Deze vragenlijsten zijn informatief voor artsen en ze ondersteunen gerichte gespreksvoering tussen arts en patiënt. Momenteel ontvangt het merendeel van de zorggebruikers geen vragenlijst tijdens het zorgproces. Bij de groep die wel een vragenlijst ontving werden de uitkomsten lang niet altijd besproken tijdens het consult terwijl een deel van deze groep dat wel relevant vond. Vanuit patiëntperspectief lijkt er dan ook ruimte voor inbedding van PROMs in het zorgproces en voor het gebruik van de informatie die de vragenlijsten opleveren. Op verschillende plekken ook gewerkt aan betere inbedding van PROMs in het zorgproces, onder meer als onderdeel van het programma Uitkomstgerichte Zorg.

Meer informatie wenselijk voor gezamenlijke besluitvorming
Ten slotte geven zorggebruikers aan dat meer informatie over bijwerkingen, risico’s en voor- en nadelen van behandelopties ondersteunend kunnen zijn bij het proces van gezamenlijke besluitvorming, dat zij met de arts doorlopen.

Het onderzoek
In september 2019 ontvingen 1500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een vragenlijst over het gebruik van informatie over gezondheid. Van hen vulden 713 deze in (respons 47%). De vragenlijst was vergelijkbaar met de degene die in eerste jaar van de Transparantiemonitor is gebruikt (2018). Daarnaast zijn er 14 zorggebruikers geïnterviewd.

Transparantiemonitor 2019/2020
Het onderzoek naar de transparantie in de zorg maakt deel uit van een reeks onderzoeken binnen de Transparantiemonitor 2019-2020 van het Nivel. Dit onderzoek is onderdeel van de Transparantiemonitor 2019/-020 en betreft het tweede jaar van de monitor. Dit meerjarige project richt zich op de vraag hoe transparantie zich ontwikkelt in de zorg en wat dat oplevert. Bij de nieuwsberichten rechts ziet u welke andere onderzoeken zijn verschenen binnen de Transparantiemonitor 2018-2019.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/zorggebruikers-vertrouwen-op-online-informatiebronnen-over-zorg-zorgverlener-blijft-nodig
Originele titel: Zorggebruikers vertrouwen op online informatiebronnen over zorg, zorgverlener blijft nodig voor duiding en toepassing
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-06-04

Relevante artikelen ...

Onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op Hoe kunnen apotheekteams ... Anders Wed, 23 Sep 2020, 06:51:03
Vernieuwde website voor inkoop en aanbesteden in het sociaal domein Meer praktische informatie, nieuwe structuur en uitgebreide zoekfunctie Op de Vindplaats www.inkoopsociaaldomein.nl kunnen gemeenten én aanbieders te... Anders Thu, 17 Sep 2020, 15:36:56
Informatieaanbod voor mondzorgpatiënten moet beter Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019 Patiënten in de mondzorg weten niet ... Anders Sun, 26 Jul 2020, 04:36:45
Actueel overzicht hoe landen reageren op de COVID-19 crisis De website is opgezet door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de European Observatory on Health Systems and Policies. Het Nivel heeft de inform... Anders Wed, 08 Apr 2020, 10:14:59
NU’91 heeft een meldpunt beschermende middelen geopend Er zijn signalen dat de beschermende middelen niet op orde zijn Vanuit het hele land ontvangt NU’91 signalen dat de beschermende middelen niet op ord... Anders Mon, 30 Mar 2020, 08:32:10
Publieksinformatienummer coronavirus bereikbaar Publieksinformatienummer 0800 1351 voor vragen over het coronavirus Vanaf vrijdag 28 februari kan iedereen met vragen over het coronavirus terecht bi... Anders Fri, 28 Feb 2020, 18:16:06