De coronacrisis heeft grote impact op onze samenleving en de wereldeconomie

Veel mensen blijken moeite te hebben met coronamaatregelen zoals contacten beperken en  grote groepen vermijden. Mensen die vooraf al over verschillende scenario’s hebben nagedacht door een ‘als-dan’ hulpblad met mogelijke oplossingen voor lastige corona gerelateerde situaties te gebruiken, weten beter hoe ze zich moeten gedragen in dat soort situaties. Daarnaast zijn mensen eerder bereid zich aan de regels te houden nadat ze een kwetsbare oudere hebben zien vertellen over haar ervaring met het coronavirus. Dit blijkt uit een onderzoek van TNO naar de invloed van verschillende factoren op het naleven van coronamaatregelen. Dit onderzoek is onderdeel van het Brains4Corona-initiatief waarmee TNO haar expertise inzet voor de coronacrisis.

Onduidelijke situaties
Het doel van het onderzoek was om vast te stellen welke methodieken kunnen worden toegepast om de naleving van de coronamaatregelen te verbeteren. “In dit onderzoek is er vanuit gegaan dat mensen vaak van goede wil zijn, maar dat er situaties zijn waarin het voor mensen niet altijd helder is wat ze nu precies moeten doen”, aldus Pepijn van Empelen, projectleider en gedragscommunicatie-expert bij TNO. Ongeveer 1600 mensen tussen de 20 en 55 jaar hebben via online vragenlijsten deelgenomen aan het onderzoek.

Hulpblad en opwekking empathie
Uit het onderzoek kwam naar voren dat een tweetal strategieën positief effect hebben op het gedrag van mensen bij het naleven van de maatregelen. Personen die vooraf met een zogenoemd “hulpblad” gestimuleerd werden om ‘als-dan’ plannen te maken voor moeilijke situaties met betrekking tot de maatregelen blijken vaker de juiste keuze te maken. Dit hulpblad bevat de beste oplossingen voor de verschillende situaties. De groep met het hulpblad gaf aan beter te weten wat ze moesten doen en zich ook vaker aan de gedragsmaatregelen te hebben gehouden. Ze rapporteerden minder vaak bezoek te ontvangen en drukte te vermijden, zoveel mogelijk thuis te blijven en vaker in de mouw te niezen of hoesten. Een andere positieve interventie bleek het opwekken van empathie door mensen een videoboodschap te laten zien waarin een kwetsbare oudere vertelt over haar ervaring met het coronavirus. Mensen die de video gezien hadden, ervoeren meer kwetsbaarheid voor corona en hadden hogere intentie om de maatregelen na te leven.

Beide strategieën zouden aanvullend kunnen worden ingezet door de overheid en gemeenten om het volhouden van de gedragsmaatregelen te stimuleren, stelt van Empelen: “Nu de besmettingen weer toenemen blijft het een belangrijk aandachtspunt. Wanneer mensen zich blijven beseffen dat zijzelf en anderen risico lopen en dat de maatregelen essentieel zijn om dit risico te verkleinen, zullen zij gemotiveerd zijn om de maatregelen na te leven.”

Brains4Corona
De coronacrisis heeft grote impact op onze samenleving en de wereldeconomie. TNO zet daarom haar innovatiekracht in om een bijdrage te leveren aan de bestrijding van de effecten van het coronavirus. Het speciaal opgerichte ‘Brains4corona’-team coördineert verschillende projecten die de afgelopen tijd zijn bedacht en gestart, met dank aan de expertise, creativiteit en vindingrijkheid van onze experts. kijk hier voor meer informatie over Brains4Corona 


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: TNO
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : TNO
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Betere opvolging van coronamaatregelen door gedragsinterventies
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 26 aug 2020

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!