In het ingewikkelde genderzorglandschap is het behoorlijk lastig je weg te vinden

“Hoe kom ik erachter of ik transgender ben?”, “Wat is een goede zorgverzekering?”, “Hoe ga ik om met negatieve reacties?”. Sinds een jaar kan iedereen met vragen over gender terecht bij het Steunpunt Gendervragen Amsterdam UMC. Niet alleen transgender- of genderdiverse personen zijn welkom, ook ouders, partners, leerkrachten en hulpverleners kunnen hier hun vragen stellen. Het Steunpunt werd al honderden keren benaderd. “Of het nu gaat over genderidentiteit, coming-out, het zorgaanbod, contactmogelijkheden, praktische hulpmiddelen of hulp in de eigen regio, in dit eerste jaar hebben we al meer dan zevenhonderd vragen binnengekregen”, vertelt Tim de Jong, ervaringsdeskundige en de initiator achter Steunpunt Gendervragen.

Pittige uitdagingen
In het ingewikkelde genderzorglandschap is het behoorlijk lastig je weg te vinden, weet De Jong. “Zo komen er veel vragen binnen over genderbevestigende behandelingen. Niet iedereen is even handig in het vinden van informatie hierover. Ook is een medische beschrijving soms lastig te begrijpen. Die informatie nemen we dan telefonisch door samen.”

Mensen die bellen, hebben niet alleen praktische informatie nodig maar vaak ook een luisterend oor voor de soms pittige uitdagingen waar ze voor staan. “De toegenomen wachtlijsten voor een genderbevestigende behandeling leiden bijvoorbeeld tot veel telefoontjes en e-mails. Daarnaast is een medisch traject vaak zwaar en ingrijpend. Bij het Steunpunt kunnen we hen een stukje op weg helpen, bijvoorbeeld door te vertellen over de mogelijkheden van community support.”

Bezorgd over de toekomst
De Jong krijgt ook regelmatig telefoontjes van ouders die net hebben gehoord dat hun kind transgender is of non-binaire gevoelens heeft. In andere gevallen weten zij dit al jaren. “Zij willen die gevoelens serieus nemen maar hun kind ook beschermen tegen de buitenwereld. Ze hebben vaak vragen over de toekomst en soms ook over de zorgvuldigheid van het medische behandeltraject. Soms spreken we af om te beeldbellen, met beide ouders of met ouders plus kind. Dan nemen we de tijd om alles op een rijtje te zetten, plannen te maken. En vaak kunnen we ze dan ook geruststellen.”

Een stem
Vragen en zorgen die het Steunpunt vaak ter ore komen, worden anoniem teruggekoppeld aan het zorgteam. “Een belangrijke meerwaarde”, vertelt De Jong. “Binnen het ziekenhuis geven medewerkers van het Steunpunt een gezicht en een stem aan de transgendergemeenschap. Zo is op basis van de hulpvragen die we binnenkregen aandacht gevraagd voor communicatie en bejegening van patiënten, zoals een onjuiste genderaanduiding in brieven, en de begrijpelijkheid van de patiënteninformatie. Belangrijkste onderwerp van het afgelopen jaar: psychische problemen als gevolg van de sterk toegenomen wachttijden.”

Transgenderzorg onder druk
De laatste jaren klinkt vanuit de transgendergemeenschap in toenemende mate kritiek op de inrichting van de genderzorg. Diagnose en indicatiestelling als voorwaarde om medische zorg te kunnen krijgen wordt gezien als een aantasting van de autonomie van transgenderpersonen. Tegelijkertijd is er in de maatschappij ook een conservatieve wind opgestoken, waarbij kritiek wordt geuit op zorgaanbieders die medische behandelwensen van transgenderpersonen serieus nemen. De Jong: “In dit gespannen veld is het Steunpunt een neutrale plek waar mensen in alle rust hun vragen kunnen stellen.”

Kijk hier voor verdere informatie


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Amsterdam UMC
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Amsterdam UMC
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Steunpunt Gendervragen: luisterend oor voor transgendergemeenschap
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 10 feb 2022

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!