Doel van deze app Patiëntoverleg is om het contact tussen huisartsen en bedrijfsartsen via een simpele chatfunctie makkelijker te maken

Huisartsen en bedrijfsartsen gebruiken de app Patiëntoverleg nog weinig. Vaak zijn zij nog niet op de hoogte van het bestaan van deze app. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Doel van Patiëntoverleg is om het contact tussen huisartsen en bedrijfsartsen via een simpele chatfunctie makkelijker te maken, waardoor zieke werknemers beter begeleid kunnen worden.

In plaats van via deze chatfunctie vindt het meeste contact nog schriftelijk of telefonisch plaats. Toch geven de meeste ondervraagde huisartsen en bedrijfsartsen aan dat ze Patiëntoverleg wel willen gebruiken. Ze zien het als oplossing om de samenwerking te verbeteren. 

Regelmatig herinneren
De ondervraagde huisartsen en bedrijfsartsen stellen voor hen regelmatig eraan te herinneren dat Patiëntoverleg bestaat en welke voordelen het heeft. Dat kan bijvoorbeeld via vaktijdschriften of nascholing. Ook lijkt men tijd nodig te hebben om het gebruik ervan een onderdeel van hun werkwijze te laten worden.

Omdat de app zo weinig is gebruikt, kan het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu niet adviseren over verbeteringen. Ook kan met dit onderzoek geen uitspraak gedaan worden of de app helpt om zieke werknemers beter te begeleiden. 

Aanleiding ontwikkeling Patiëntoverleg
Huisartsen en bedrijfsartsen willen meer met elkaar samenwerken om werknemers met gezondheidsproblemen te begeleiden en te behandelen. Maar huisartsen kunnen de bedrijfsartsen vaak moeilijk vinden en bereiken. Om het contact tussen hen te verbeteren, werd Patiëntoverleg uitgebreid, als onderdeel binnen het online platform ZorgDomein.

Rapport
Monitoring Patiëntoverleg voor contact tussen huisartsen en bedrijfsartsen


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: RIVM
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : RIVM
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Huisartsen en bedrijfsartsen vinden elkaar nog niet via app Patiëntoverleg
  • Doelgroep: Zorgprofessionals
  • Datum: 21 feb 2022

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!