Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende vormen van digitale huisartsenzorg meer aangeboden kunnen worden, of waar vaker gebruik van gemaakt moet worden
Patiënten die gebruik maken van digitale vormen van huisartsenzorg zijn daar over het algemeen positief over, blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat veel patiënten nog geen gebruik maken van digitale mogelijkheden omdat ze niet van de mogelijkheid op de hoogte zijn of omdat het niet wordt aangeboden door hun huisarts. “Het aanbod van digitale huisartsenzorg kan verbeteren. Patiënten zijn er klaar voor,” aldus directeur-bestuurder Arthur Schellekens.
Het onderzoek van het programma Vliegwiel van Patiëntenfederatie Nederland vond plaats onder 10.253 Nederlanders die het afgelopen jaar contact hebben gehad met hun huisarts(praktijk).
Patiënten positief over verschillende vormen van digitale huisartsenzorg
Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende vormen van digitale huisartsenzorg meer aangeboden kunnen worden, of waar vaker gebruik van gemaakt moet worden. Van digitale triage is maar door 3% van de deelnemers gebruik gemaakt, en slechts 8% van de respondenten weet zeker dat hun huisarts dit aanbiedt.
Daarnaast beoordeelt maar liefst 76% van de deelnemers die het e-consult (schriftelijk online contact met de huisarts) dit jaar heeft gebruikt dit met een 8 of hoger. Slechts 56% van de respondenten geeft echter aan zeker te weten dat dit bij hun huisarts mogelijk is.
69% van de deelnemers die dit jaar gebruik heeft gemaakt van een videoconsult met de huisarts waardeert dit met een 8 of hoger. Maar 15% van alle respondenten geeft aan dat deze optie ook bij hun huisarts beschikbaar is.
Een vorm van digitale huisartsenzorg waar wel veel gebruik van wordt gemaakt is het online aanvragen van herhaalmedicatie. 63% van de deelnemers heeft dit het afgelopen jaar gedaan en zij beoordelen dit gemiddeld met een 8,5. Slechts 52% van de deelnemers geeft aan zeker te weten dat het online maken van een afspraak bij hun huisarts(praktijk) mogelijk is. De mensen die dit weleens gedaan hebben beoordelen dit gemiddeld met een 7,9.
Volgens Schellekens vragen deze resultaten om snellere verandering in de huisartsenzorg: “Patiënten zijn klaar voor meer digitale mogelijkheden in de huisartsenzorg als dat passend is. Als we dit goed inpassen kan dit ook de druk op de huisartsenzorg verminderen. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek (68 jaar) toont daarnaast aan dat het echt niet alleen maar de jonge patiënten zijn die hier open voor staan,” aldus Schellekens.
Verbeter het aanbod en houd persoonlijk contact mogelijk
Om de kansen te benutten die digitale vormen van huisartsenzorg bieden, moet het aanbod en de bekendheid ervan verbeteren: “Niet alleen het gebruik, maar ook de kwaliteit van de digitale mogelijkheden moeten omhoog, denk bijvoorbeeld aan de gebruiksvriendelijkheid,” aldus Schellekens. “Wij adviseren huisartsen daarom digitale toepassingen met een diverse groep patiënten te blijven evalueren, zodat je continu feedback krijgt om de toegankelijkheid en het gebruik te verbeteren.” Ook benadrukt Patiëntenfederatie Nederland dat persoonlijk contact de basis moet blijven van goede huisartsenzorg: “Patiënten hechten daar veel waarde aan. Sterke arts-patiëntrelaties bevorderen ook het vertrouwen in digitale zorg. Persoonlijk contact moet daarom juist worden ingezet om te kijken waar digitale vormen van huisartsenzorg passend zijn. En mocht een patiënt het niet zien zitten of er niet toe in staat zijn, dan moeten fysieke opties natuurlijk altijd mogelijk blijven,” aldus Schellekens.