(advertentie)

In zo’n netwerk werken aanbieders, leveranciers, verzekeraars, gemeenten en reparateurs samen

Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen om problemen met rolstoelen en scootmobielen snel op te lossen. In zo’n netwerk werken aanbieders, leveranciers, verzekeraars, gemeenten en reparateurs samen, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd of vervangen. Alleen met een bundeling van initiatieven kan 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar een gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossing in heel Nederland gegarandeerd worden.

Dat concludeert Patiëntenfederatie Nederland op basis van een onderzoek onder ruim vierduizend mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel. Het onderzoek vond plaats in overleg met patiëntenorganisaties en Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte.

Te lang wachten
Van de deelnemers geeft een op de vier aan afhankelijk te zijn van een rolstoel of scootmobiel. Deze groep is het minst tevreden. Mensen weten niet hoe lang het duurt voor hun rolstoel wordt gerepareerd als die stuk gaat. De wachttijd op reparatie kan sterk verschillen, afhankelijk van de leverancier en de soort rolstoel. Maar deelnemers geven aan dat de wachttijd meestal onacceptabel lang is. Bovendien is er veel onvrede over de kwaliteit van de reparaties. De ontevredenheid van gebruikers neemt toe als het gaat om speciale aanpassingen aan een rolstoel. Vooral over maatwerk bij elektrische rolstoelen bestaat veel onvrede.

Het kan beter
Patiëntenfederatie Nederland constateert dat het onderzoek aantoont dat er nog teveel mis gaat in de hulpmiddelensector. Mensen hebben recht op een bij hen passend hulpmiddel. En ze moeten erop kunnen rekenen dat een ander passend hulpmiddel beschikbaar is waanneer hun eigen middel wordt gerepareerd of tijdelijk niet leverbaar is. Tijdige levering, onderhoud en reparaties moeten altijd gegarandeerd zijn, vindt de Patiëntenfederatie. En dan maakt het niet uit wie verantwoordelijk is voor levering en of onderhoud. Mensen gaan voor systemen; dat betekent dat in de praktijk eerst het probleem moet worden verholpen en dat pas daarna wordt gekeken wie de rekening krijgt. Een landelijk dekkend mobiliteitsnet kan daarvoor een oplossing zijn.

Eerst helpen, dan praten over de kosten
De Patiëntenfederatie vindt dat er in ieder geval voor mobiliteitshulpmiddelen een flinke slag gemaakt moet worden om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen van aanbieders, leveranciers, gemeenten en reparateurs, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd. Het kan niet zo zijn dat een inwoner van Groningen die in Zeeland strandt met een rolstoel moet wachten tot de leverancier vanuit Groningen komt opdagen. Inzet moet zijn dat mensen snel weer op weg worden geholpen. Mensen vallen nu nog te vaak tussen de wal en het schip, domweg omdat de regels niet op elkaar aansluiten. De Patiëntenfederatie vindt dat in zo’n geval de regels moeten wijken voor de noodhulp. Samenwerkende partijen moeten afspraken maken wie in een dergelijk geval gemachtigd is om de knopen door te hakken.

Hulpmiddel vergroot kwaliteit van leven
Voor veel mensen met een aandoening zijn hulpmiddelen belangrijk in het dagelijks leven. Zij vergroten de kwaliteit van leven. In het algemeen zijn gebruikers redelijk tevreden over hun hulpmiddel. Zij geven in het onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland een gemiddeld cijfer tussen de zeven en een kleine acht op een schaal van tien. Dat is maar goed ook, want zonder een hulpmiddel kunnen mensen erg veel last ondervinden van hun aandoening of beperking. Een goed werkend hulpmiddel kan die hinder beperken.

Maatwerk
Maar dan moet dat hulpmiddel wel maatwerk zijn en beschikbaar zijn als het nodig is.En dat laatste blijkt lang niet altijd het geval. Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers in een op de drie gevallen te weinig keuzevrijheid hebben voor een hulpmiddel. Ook missen ze uitleg over mogelijkheden en alternatieven. En de gevolgen zijn groot voor mensen die te maken hebben met een niet of niet goed werkend of slecht passend hulpmiddel. Zij kunnen soms letterlijk de straat niet meer op, kunnen niet naar school of werk en missen contacten buiten de deur.

Bekijk hier de complete rapportage van het onderzoek

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/maak-een-landelijk-mobiliteitsnet
Originele titel: Maak een landelijk mobiliteitsnet
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-09-01

Relevante artikelen ...

Snel iets doen aan gebrekkige hulpmiddelen De gevolgen voor mensen die te maken hebben met een niet goed werkend of slecht passend hulpmiddel zijn groot Er moet snel iets worden gedaan om te v... Chronisch zieken Mon, 28 Oct 2019, 16:02:07
Chronisch zieken hebben nog steeds problemen met zorgkosten Opnieuw aandacht gevraagd voor de inkomenspositie van mensen met een chronische ziekte of een beperking De begroting van Volksgezondheid voor 2020 he... Chronisch zieken Tue, 15 Oct 2019, 15:18:52
Mensen met een aandoening of een beperking hebben vaak extra zorgkosten Alle kosten leiden er ook toe dat mensen soms zorg uitstellen Wie een aandoening heeft of een beperking loopt vaak tegen extra kosten aan voor de zor... Chronisch zieken Wed, 21 Aug 2019, 19:42:37
E-book patiëntenrechten De rechten van de patiënt zijn in de Wet op de Geneeskundige Behandelings- Overeenkomst (WGBO) vastgelegd Wanneer er met uw gezondheid iets aan de ha... Chronisch zieken Wed, 10 Jul 2019, 13:16:07
Hulpmiddelenzorg voor cliënten in een Wlz-instelling vereenvoudigd Vanaf 1 januari 2020: worden mobiliteitshulpmiddelen voor alle cliënten in een Wlz-instelling verstrekt vanuit de Wlz Per 2020 vindt er een wijziging... Chronisch zieken Sat, 22 Jun 2019, 18:49:05
Instanties en organisaties vragen nog steeds om medisch dossier Mensen hoeven niet mee te werken aan een verzoek om het medisch dossier op te vragen voor een instantie of organisatie Instanties en organisaties vra... Chronisch zieken Mon, 03 Jun 2019, 16:17:53

(advertentie)