In een digitaal cliëntenportaal kunnen cliënten en hun familie het eigen dossier inzien en soms ook informatie toevoegen
In 2019 werkt 43 procent van de begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking met een digitaal cliëntenportaal en dat is nauwelijks meer dan in 2018. In 2020 moet iedere cliënt elektronisch inzage hebben in zijn of haar dossier. Er is nog een flinke slag te maken. Dit blijkt uit het onderzoek van het Nivel onder deelnemers aan het Panel Verpleging & Verzorging.
In een digitaal cliëntenportaal kunnen cliënten en hun familie het eigen dossier inzien en soms ook informatie toevoegen. In 2017 werkte 31 procent van de begeleiders met een digitaal cliëntenportaal en dit steeg naar 41 procent in 2018. In 2019 heeft de stijging niet doorgezet, terwijl dit in andere zorgsectoren – zoals de ouderenzorg en de ziekenhuiszorg – wel het geval is (eHealth-monitor 2019). Onder begeleiders is een breed draagvlak voor het digitaal cliëntenportaal; bijna driekwart van de begeleiders wil ermee werken.
Gebruik cliëntenportaal zorgt voor meer betrokkenheid van cliënt en familie
Het voordeel van een digitaal cliëntenportaal is dat cliënten en familieleden zelf inzicht hebben in het zorgleefplan en de gegeven zorg. Hierdoor voelen zij zich meer betrokken en ervaren ze meer regie. Begeleiders denken dat zij meer tijd kwijt zijn aan het nauwkeurig registreren van gegevens in digitaal cliëntenportaal. Zij verwachten wel dat ze via een cliëntenportaal steeds meer inzicht krijgen in de wensen van hun cliënten.
Reden geringe toename gebruik digitaal cliëntenportaal onbekend
Het is opvallend dat gebruik van digitale cliëntenportalen in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking niet harder stijgt, te meer daar het gebruik in andere zorgsectoren in 2019 wel duidelijk flink steeg. In de ouderenzorg nam het gebruik toe van 55 procent in 2018 naar 69 procent in 2019. In dezelfde periode steeg het gebruik in de ziekenhuiszorg van 42 naar 67 procent en in huisartsenzorg van 32 naar 42 procent. Waarom de stijging achterblijft is onbekend, meer onderzoek zal dit moeten uitwijzen. Om de introductie van het digitaal cliëntenportaal in de langdurige zorg een versnelling te geven start het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in 2020 het subsidieprogramma InZicht.
Het onderzoek
Voor het onderzoek heeft het Nivel een vragenlijst uitgezet onder de deelnemers van het Nivel Panel Verpleging & Verzorging, als onderdeel van de eHealth-monitor. De resultaten die in de infographic zijn opgenomen zijn, met uitzondering van de jaarcijfers, gebaseerd op de meting van 2018.