Ongeveer 8% van de Nederlandse bevolking heeft in de afgelopen drie jaar zijn/haar medisch dossier opgevraagd of inzage gevraagd.

De meeste patiënten die hun medisch dossier opvragen krijgen dit probleemloos, in korte tijd en tegen lage kosten. Dat blijkt uit Nivel onderzoek onder 700 respondenten van het Consumentenpanel Gezondheidszorg.

Ongeveer 8% van de Nederlandse bevolking heeft in de afgelopen drie jaar zijn/haar medisch dossier opgevraagd of inzage gevraagd. In 89% van de gevallen is dat ook zonder problemen gelukt. Bij de resterende 11% van de respondenten die geen inzage of dossier heeft ontvangen, is meestal een reden aan te wijzen waarom dit niet mogelijk was. Patiënten die hun dossier ontvangen zijn in het algemeen tevreden met de inhoud van hun dossier en geven ook aan dat het opvragen hen heeft geholpen. Ongeveer 6% van de dossiers was in eerste instantie incompleet of anderzijds niet op orde. Voor sommige mensen is het medisch jargon niet altijd goed te begrijpen en is een toelichting van de behandelend zorgverlener nodig. Er was één respondent die in eerste instantie het dossier van een andere patiënt heeft ontvangen.

Een opvallende bevinding was dat ongeveer 20% van de respondenten van de Consumentenpanel Gezondheidszorg peiling niet bekend is met het recht op inzage in, of een kopie van het medisch dossier. Het opleidingsniveau speelt lijkt hierbij een rol te spelen; 86% van de hoogopgeleiden is bekend met dit inzagerecht ten opzichte van 66% van de mensen met een lager opleidingsniveau.

Toekomst
Hoewel in de meeste gevallen het opvragen van dossiers of inzage ervan naar tevredenheid verloopt, kan het proces verder worden verbeterd. Op de eerste plaats kan de voorlichting over het recht op een kopie of inzage van het eigen medisch dossier worden verbeterd. Daarnaast kunnen zorginstellingen van elkaar leren door protocollen uit te wisselen. Het is ook belangrijk om te zorgen dat privacy gevoelige gegevens op de juiste wijze in het dossier komen, waarbij met name aandacht voor gegevens van derden belangrijk is. Patiëntenportalen kunnen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen en een mogelijkheid bieden voor een directe inzage in het medisch dossier.

Over het onderzoek
Dit onderzoek richtte zich op het opvragen van dossiers binnen de huisartsenzorg, de ziekenhuiszorg en de geestelijke gezondheidszorg.  Het onderzoek is gebaseerd op een analyse van bestaande bronnen, focusgroepen, interviews en een digitale peiling onder een 702 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel.