Meer nadruk op leren en verbeteren

Zorgaanbieders en zorgprofessionals in de medische specialistische zorg laten zien dat zij leren en verbeteren. Eigen analyses van de ziekenhuizen en particuliere klinieken zijn beter dan ooit. Dat ziet de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd aan de jaarlijkse analyses van de kwaliteitsindicatoren. Dit geeft het vertrouwen dat dit systeem van registreren van resultaten naar een volgende fase kan. De inspectie ontwikkelt de kwaliteitsindicatoren daarom samen met het veld door naar verbeterdoelen.

De inspectie publiceerde dinsdag 9 maart Het Resultaat Telt Ziekenhuizen 2019. Het Resultaat Telt geeft de resultaten van de kwaliteitsindicatoren weer van alle ziekenhuizen en particuliere klinieken in Nederland. Het belang van goede zorg is in de coronacrisis zichtbaarder dan ooit. Het Resultaat Telt toont aan dat gegevensanalyse een uitstekende basis kan bieden voor zorgverbetering. De kwaliteitsregistratie van de Nederlandse intensive cares (NICE) geeft goed inzicht in de bezetting van de IC-bedden. Dit blijkt cruciale informatie tijdens de coronapandemie.

Meer nadruk op leren en verbeteren
De stapsgewijze overgang van kwaliteitsindicatoren naar verbeterdoel betekent dat de nadruk meer op leren en verbeteren komt te liggen en minder op registreren. Registreren van de resultaten blijft nodig, maar kan gerichter worden ingezet, passend bij de verbeterdoelen. Verbeterdoelen sluiten aan bij verbeterambities, creativiteit en leren en verbeteren op de werkvloer door zorgprofessionals.

Voor 2020 werden er al twee onderwerpen geformuleerd als verbeterdoel: de continuïteit van zorg voor kwetsbare patiënten en het preoperatief voedingsbeleid bij kinderen. In 2021 komen daar drie onderwerpen bij: een optimaal antistollingsbeleid, optimaal pijnbeleid en het terugdringen van letsel en functieverlies als gevolg van een val.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: IGJ
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2021/03/09/het-resultaat-telt-meer-dan-ooit-van-kwaliteitsindicator-naar-verbeterdoel
Originele titel: Het resultaat telt meer dan ooit: van kwaliteitsindicator naar verbeterdoel
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2021-03-09

Relevante artikelen ...

Dringende oplossing noodzakelijk voor kwetsbaren Snel ingrijpen noodzakelijk voor passend thuis met ondersteuning voor aandachtsgroepen Er moet dringend een oplossing komen voor de huisvesting van k... Management & beleid Thu, 08 Jul 2021, 13:30:41
A&G Thuiszorgbureau geen aanwijzing en last onder dwangsom meer Met het faillissement is het traject van de last onder dwangsom en het aanwijzingstraject tot een einde gekomen A&G Thuiszorgbureau (A&G) in Capelle ... Management & beleid Wed, 09 Jun 2021, 06:50:12
DKB Thuiszorg in Hengelo heeft last onder dwangsom gekregen De thuiszorgorganisatie voldoet niet aan een eerder opgelegde aanwijzing De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft DKB Thuiszorg B.V. in Hengelo ee... Management & beleid Tue, 01 Jun 2021, 12:10:32
Zorgvilla Decor in Ede krijgt tweede aanwijzing Decor voldoet niet volledig aan de normen voor goede en veilige zorg De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Cor&Debby Zorgverlening, ook b... Management & beleid Fri, 16 Apr 2021, 13:57:00
Zorginstellingen mogen hun jaarverslagen later indienen Met dit uitstel komt de minister tegemoet aan de diverse zorginstellingen die zwaar belast worden door de coronapandemie Ziekenhuizen en andere (jeug... Management & beleid Thu, 01 Apr 2021, 19:15:43
Cliëntenstop bij Majestic Home Care in Amsterdam omgezet naar cliëntenplafond In totaal mag MHC acht cliënten hebben De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft de cliëntenstop die sinds 29 januari gold voor thuiszorgor... Management & beleid Wed, 31 Mar 2021, 19:20:50