(advertentie)

Minister Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden.

De vier buitengerechtelijke geschilinstanties zijn het eens met minister Dekker voor Rechtsbescherming: snelle, eenvoudige en gedegen oplossingen bij klachten en geschillen zijn belangrijk en leiden tot tevredenheid bij partijen. Minister Dekker schreef dit onlangs in zijn brief aan de Tweede Kamer. De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is een van de buitengerechtelijke geschilinstanties.

Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden. De SKGZ, De Huurcommissie, De Geschillencommissie voor Consumentenzaken en Kifid (het Klachteninstituut financiële dienstverlening) zijn de vier buitengerechtelijke geschilinstanties voor consumenten in Nederland. Zij stellen hun kennis, kunde en ervaring graag ter beschikking om deze visie en ambities van de minister te ondersteunen. De minister geeft in de brief aan dat burgers eenvoudiger moeten kunnen overzien welke opties zij hebben voor een snelle oplossing van hun geschil. Daarvoor moet een roadmap komen met korte en bondige informatie. De vier organisaties onderstrepen uit ervaring het belang van goede informatie. Zij bieden daarom hun hulp aan om deze roadmap uit te werken, zodat burgers snel en gemakkelijk weten bij welke klachtinstanties zij terecht kunnen als alternatief voor de rechter.

Klachten zo snel mogelijk oplossen
De minister schrijft in zijn brief: ”Mensen die zelf tot overeenstemming zijn gekomen hebben immers vaker hun doel bereikt, hebben de problemen vaker opgelost en komen afspraken beter na. In daarvoor geschikte zaken geniet het dus de voorkeur dat mensen worden gestimuleerd en geholpen zelf zo veel mogelijk tot overeenstemming te komen.”  In de praktijk zien de vier organisaties al een beweging naar advies en bemiddeling ontstaan. Ze anticiperen daarop met verschillende - al duurzame en goed ontvangen - initiatieven door klachten zo vroeg mogelijk in het proces op te lossen, bij voorkeur met bemiddeling. In 2017 losten de vier organisaties gezamenlijk ruim 17.000 klachten op. Dat klanten dit waarderen, blijkt uit de cijfers. Klanten van de vier organisaties geven een onderlinge oplossing gemiddeld een rapportcijfer van ruim een 8.

Samen werken aan goede oplossingen
De vier organisaties werken samen aan verbetering van de buitengerechtelijke oplossing van geschillen door bemiddeling, mediation of door bindend advies. Een goede gezamenlijke informatievoorziening over de bestaande mogelijkheden, zoals voorgesteld door minister Dekker, is hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Daar zetten de genoemde geschilinstanties zich graag voor in.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Zorgverzekeraars Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.zn.nl/338067458/Nieuwsbericht?newsitemid=3205595136
Originele titel: SKGZ is voorstander van snelle en eenvoudige oplossingen voor burgers
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-07-30

Relevante artikelen ...

Breed debat over toekomst van de zorg De Kamerleden stonden stil bij de gevolgen van de vergrijzende samenleving en de impact van het coronavirus  Afgelopen week werd de begroting va... Management & beleid Fri, 11 Dec 2020, 15:38:05
Zorgverzekeraars presenteren visie op zorgstelsel en toekomstig beleid De gezamenlijke zorgverzekeraars hebben hun visie op een toekomstbestendige zorg vastgesteld Zorgverzekeraars presenteren visie op zorgstelsel en toe... Management & beleid Tue, 15 Sep 2020, 12:13:30
Concentratie en volumenormen van belang Zorgverzekeraars vinden aandacht voor de relatie tussen kwaliteit en volume essentieel Zorgverzekeraars zien in het rapport Concentratie van complexe... Management & beleid Mon, 03 Aug 2020, 18:33:16
Continuiteïtsbijdrage door eerste zorgaanbieders ontvangen De eerste continuïteitsbijdragen zijn afgelopen week door de zorgverzekeraars overgemaakt aan zorgaanbieders De zorgverzekeraars hebben via VECOZO ru... Management & beleid Tue, 02 Jun 2020, 13:47:30
Vanaf eind mei geen btw op mondkapjes Dit staat in een brief die staatssecretaris Vijlbrief van Financiën woensdag 13 mei naar de Tweede Kamer heeft gestuurd Vanaf 25 mei tot in ieder gev... Management & beleid Wed, 13 May 2020, 14:31:06
Vanaf 15 mei is het aanvragen van continuïteitsbijdrage mogelijk Met de continuïteitsbijdrage-regeling zorgen zorgverzekeraars ervoor dat zorgaanbieders in deze moeilijke tijd het hoofd boven water kunnen houden Va... Management & beleid Tue, 05 May 2020, 15:41:02