(advertentie)

Minister Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden.

De vier buitengerechtelijke geschilinstanties zijn het eens met minister Dekker voor Rechtsbescherming: snelle, eenvoudige en gedegen oplossingen bij klachten en geschillen zijn belangrijk en leiden tot tevredenheid bij partijen. Minister Dekker schreef dit onlangs in zijn brief aan de Tweede Kamer. De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is een van de buitengerechtelijke geschilinstanties.

Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden. De SKGZ, De Huurcommissie, De Geschillencommissie voor Consumentenzaken en Kifid (het Klachteninstituut financiële dienstverlening) zijn de vier buitengerechtelijke geschilinstanties voor consumenten in Nederland. Zij stellen hun kennis, kunde en ervaring graag ter beschikking om deze visie en ambities van de minister te ondersteunen. De minister geeft in de brief aan dat burgers eenvoudiger moeten kunnen overzien welke opties zij hebben voor een snelle oplossing van hun geschil. Daarvoor moet een roadmap komen met korte en bondige informatie. De vier organisaties onderstrepen uit ervaring het belang van goede informatie. Zij bieden daarom hun hulp aan om deze roadmap uit te werken, zodat burgers snel en gemakkelijk weten bij welke klachtinstanties zij terecht kunnen als alternatief voor de rechter.

Klachten zo snel mogelijk oplossen
De minister schrijft in zijn brief: ”Mensen die zelf tot overeenstemming zijn gekomen hebben immers vaker hun doel bereikt, hebben de problemen vaker opgelost en komen afspraken beter na. In daarvoor geschikte zaken geniet het dus de voorkeur dat mensen worden gestimuleerd en geholpen zelf zo veel mogelijk tot overeenstemming te komen.”  In de praktijk zien de vier organisaties al een beweging naar advies en bemiddeling ontstaan. Ze anticiperen daarop met verschillende - al duurzame en goed ontvangen - initiatieven door klachten zo vroeg mogelijk in het proces op te lossen, bij voorkeur met bemiddeling. In 2017 losten de vier organisaties gezamenlijk ruim 17.000 klachten op. Dat klanten dit waarderen, blijkt uit de cijfers. Klanten van de vier organisaties geven een onderlinge oplossing gemiddeld een rapportcijfer van ruim een 8.

Samen werken aan goede oplossingen
De vier organisaties werken samen aan verbetering van de buitengerechtelijke oplossing van geschillen door bemiddeling, mediation of door bindend advies. Een goede gezamenlijke informatievoorziening over de bestaande mogelijkheden, zoals voorgesteld door minister Dekker, is hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Daar zetten de genoemde geschilinstanties zich graag voor in.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Zorgverzekeraars Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.zn.nl/338067458/Nieuwsbericht?newsitemid=3205595136
Originele titel: SKGZ is voorstander van snelle en eenvoudige oplossingen voor burgers
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-07-30

Relevante artikelen ...

Uitvoeringsorganisaties staan onder grote druk De druk loopt op doordat sommige sectoren al jaren tekorten aan personeel en aan middelen hebben Bij een aantal uitvoeringsorganisaties in het werk... Management & beleid Tue, 18 May 2021, 05:49:15
Aanbesteden in de zorg door nieuwe wet vereenvoudigd Minder markt, meer samenwerking De ministerraad is akkoord gegaan met het wetsvoorstel maatschappelijk verantwoord inkopen Jeugdwet en Wmo 2015. Het ... Management & beleid Mon, 26 Apr 2021, 15:55:03
Bijdrage corona-meerkosten kunnen vanaf 13 april worden aangevraagd Het is geen voorwaarde dat zij eerder gebruik hebben gemaakt van de CB-regeling Zorgaanbieders die door de corona-crisis extra kosten hebben gemaakt,... Management & beleid Mon, 29 Mar 2021, 13:43:32
Geen structurele regeling bekostiging integrale geboortezorgorganisaties Samenwerken in een integrale organisatie voor geboortezorg kan helpen om de kwaliteit van zorg voor moeder en kind te verbeteren De tijdelijke regeli... Management & beleid Wed, 03 Mar 2021, 13:20:12
Breed debat over toekomst van de zorg De Kamerleden stonden stil bij de gevolgen van de vergrijzende samenleving en de impact van het coronavirus  Afgelopen week werd de begroting va... Management & beleid Fri, 11 Dec 2020, 15:38:05
Arbeids­geneeskundige zorg heeft structurele financiering nodig De helft van de Nederlanders heeft een of meer chronische aandoeningen Arbeidsgeneeskundige zorg moet een vast onderdeel worden van de behandeling va... Management & beleid Thu, 26 Nov 2020, 13:54:30