(advertentie)

Minister Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden.

De vier buitengerechtelijke geschilinstanties zijn het eens met minister Dekker voor Rechtsbescherming: snelle, eenvoudige en gedegen oplossingen bij klachten en geschillen zijn belangrijk en leiden tot tevredenheid bij partijen. Minister Dekker schreef dit onlangs in zijn brief aan de Tweede Kamer. De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is een van de buitengerechtelijke geschilinstanties.

Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden. De SKGZ, De Huurcommissie, De Geschillencommissie voor Consumentenzaken en Kifid (het Klachteninstituut financiële dienstverlening) zijn de vier buitengerechtelijke geschilinstanties voor consumenten in Nederland. Zij stellen hun kennis, kunde en ervaring graag ter beschikking om deze visie en ambities van de minister te ondersteunen. De minister geeft in de brief aan dat burgers eenvoudiger moeten kunnen overzien welke opties zij hebben voor een snelle oplossing van hun geschil. Daarvoor moet een roadmap komen met korte en bondige informatie. De vier organisaties onderstrepen uit ervaring het belang van goede informatie. Zij bieden daarom hun hulp aan om deze roadmap uit te werken, zodat burgers snel en gemakkelijk weten bij welke klachtinstanties zij terecht kunnen als alternatief voor de rechter.

Klachten zo snel mogelijk oplossen
De minister schrijft in zijn brief: ”Mensen die zelf tot overeenstemming zijn gekomen hebben immers vaker hun doel bereikt, hebben de problemen vaker opgelost en komen afspraken beter na. In daarvoor geschikte zaken geniet het dus de voorkeur dat mensen worden gestimuleerd en geholpen zelf zo veel mogelijk tot overeenstemming te komen.”  In de praktijk zien de vier organisaties al een beweging naar advies en bemiddeling ontstaan. Ze anticiperen daarop met verschillende - al duurzame en goed ontvangen - initiatieven door klachten zo vroeg mogelijk in het proces op te lossen, bij voorkeur met bemiddeling. In 2017 losten de vier organisaties gezamenlijk ruim 17.000 klachten op. Dat klanten dit waarderen, blijkt uit de cijfers. Klanten van de vier organisaties geven een onderlinge oplossing gemiddeld een rapportcijfer van ruim een 8.

Samen werken aan goede oplossingen
De vier organisaties werken samen aan verbetering van de buitengerechtelijke oplossing van geschillen door bemiddeling, mediation of door bindend advies. Een goede gezamenlijke informatievoorziening over de bestaande mogelijkheden, zoals voorgesteld door minister Dekker, is hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Daar zetten de genoemde geschilinstanties zich graag voor in.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Zorgverzekeraars Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.zn.nl/338067458/Nieuwsbericht?newsitemid=3205595136
Originele titel: SKGZ is voorstander van snelle en eenvoudige oplossingen voor burgers
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-07-30

Relevante artikelen ...

Terugkijken op coronacrisis en vooruitblik door zorgverzekeraars In de brief kijken de zorgverzekeraars terug op de coronacrisis en blikken zij vooruit Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft namens de zorgverzekeraa... Management & beleid Tue, 04 Aug 2020, 15:07:30
Concentratie en volumenormen van belang Zorgverzekeraars vinden aandacht voor de relatie tussen kwaliteit en volume essentieel Zorgverzekeraars zien in het rapport Concentratie van complexe... Management & beleid Mon, 03 Aug 2020, 18:33:16
Continuiteïtsbijdrage door eerste zorgaanbieders ontvangen De eerste continuïteitsbijdragen zijn afgelopen week door de zorgverzekeraars overgemaakt aan zorgaanbieders De zorgverzekeraars hebben via VECOZO ru... Management & beleid Tue, 02 Jun 2020, 13:47:30
Financiële steun voor zorgaanbieders door zorgverzekeraars Op deze manier worden zorgaanbieders gecompenseerd voor een lagere omzet als gevolg van de coronacrisis. Zorgverzekeraars gaan zorgaanbieders financi... Management & beleid Sun, 05 Apr 2020, 18:31:58
Stel mensen in staat zich te beschermen thuis en in instellingen Deze crisis heeft grote impact, ook op de levens van mensen met een beperking of chronische ziekte Morgen (donderdag 26 maart) bespreekt de  Twe... Management & beleid Wed, 25 Mar 2020, 15:14:08
Extra verruiming voor zorg op afstand Voor een deel van de zorg is het mogelijk dat deze op afstand plaatsvindt in plaats van in de behandelkamer De uitbraak van het coronavirus heeft gro... Management & beleid Wed, 18 Mar 2020, 15:40:26