(advertentie)

Minister Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden.

De vier buitengerechtelijke geschilinstanties zijn het eens met minister Dekker voor Rechtsbescherming: snelle, eenvoudige en gedegen oplossingen bij klachten en geschillen zijn belangrijk en leiden tot tevredenheid bij partijen. Minister Dekker schreef dit onlangs in zijn brief aan de Tweede Kamer. De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is een van de buitengerechtelijke geschilinstanties.

Dekker ziet mogelijkheden om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden. De SKGZ, De Huurcommissie, De Geschillencommissie voor Consumentenzaken en Kifid (het Klachteninstituut financiële dienstverlening) zijn de vier buitengerechtelijke geschilinstanties voor consumenten in Nederland. Zij stellen hun kennis, kunde en ervaring graag ter beschikking om deze visie en ambities van de minister te ondersteunen. De minister geeft in de brief aan dat burgers eenvoudiger moeten kunnen overzien welke opties zij hebben voor een snelle oplossing van hun geschil. Daarvoor moet een roadmap komen met korte en bondige informatie. De vier organisaties onderstrepen uit ervaring het belang van goede informatie. Zij bieden daarom hun hulp aan om deze roadmap uit te werken, zodat burgers snel en gemakkelijk weten bij welke klachtinstanties zij terecht kunnen als alternatief voor de rechter.

Klachten zo snel mogelijk oplossen
De minister schrijft in zijn brief: ”Mensen die zelf tot overeenstemming zijn gekomen hebben immers vaker hun doel bereikt, hebben de problemen vaker opgelost en komen afspraken beter na. In daarvoor geschikte zaken geniet het dus de voorkeur dat mensen worden gestimuleerd en geholpen zelf zo veel mogelijk tot overeenstemming te komen.”  In de praktijk zien de vier organisaties al een beweging naar advies en bemiddeling ontstaan. Ze anticiperen daarop met verschillende - al duurzame en goed ontvangen - initiatieven door klachten zo vroeg mogelijk in het proces op te lossen, bij voorkeur met bemiddeling. In 2017 losten de vier organisaties gezamenlijk ruim 17.000 klachten op. Dat klanten dit waarderen, blijkt uit de cijfers. Klanten van de vier organisaties geven een onderlinge oplossing gemiddeld een rapportcijfer van ruim een 8.

Samen werken aan goede oplossingen
De vier organisaties werken samen aan verbetering van de buitengerechtelijke oplossing van geschillen door bemiddeling, mediation of door bindend advies. Een goede gezamenlijke informatievoorziening over de bestaande mogelijkheden, zoals voorgesteld door minister Dekker, is hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Daar zetten de genoemde geschilinstanties zich graag voor in.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Zorgverzekeraars Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.zn.nl/338067458/Nieuwsbericht?newsitemid=3205595136
Originele titel: SKGZ is voorstander van snelle en eenvoudige oplossingen voor burgers
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-07-30

Relevante artikelen ...

Collectieve inkoop door gemeente levert risico’s op Afstemmingsproblemen en chaos liggen op de loer en de kwaliteit van individueel maatwerk komt in het gedrang De minister Slob (onderwijs) en minister... Management & beleid Mon, 03 Feb 2020, 15:51:43
Werken voor iemand in de Wajong moet wel lonend zijn Het is onacceptabel dat mensen met een beperking uiteindelijk nooit meer dan het wettelijk minimum loon kunnen verdienen in de Wajong Er moet hoognod... Management & beleid Tue, 29 Oct 2019, 15:29:06
Vanaf 1 april 2020 handhaving verbod rookruimtes horeca De komende tijd kunnen horecaondernemers zich voorbereiden Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind sep... Management & beleid Sat, 19 Oct 2019, 11:00:41
Verzekerden krijgen meer invloed op beleid zorgverzekeraars Het gaat om meer inspraak van verzekerden bij het zorginkoop- en het communicatiebeleid van zorgverzekeraars Verzekerden worden meer betrokken bij de... Management & beleid Tue, 08 Oct 2019, 20:04:50
Hulpverlening aan huishoudens met complexe problemen moet beter Juist in het leven van kwetsbare mensen komt een probleem zelden alleen Hulpverleners in de wijk moeten inwoners met complexe en urgente sociale prob... Management & beleid Wed, 22 May 2019, 20:05:12
Na kritiek Wet zorg en dwang aangepast Verschillende organisaties wilden dat de invoering van de wet werd uitgesteld Minister Hugo de Jonge van VWS past de nieuwe Wet zorg en dwang op een ... Management & beleid Thu, 16 May 2019, 20:12:06