Soms zijn burgers niet goed op de hoogte, omdat ze zelf geen behoefte hebben aan de intensievere zorgdiensten die de apotheek biedt

Een groot deel van de burgers is niet goed op de hoogte van het zorgaanbod van de apotheek. Burgers die dit wel weten, kiezen hun apotheek vaker op basis van diensten en service die de apotheek aanbiedt. Dit blijkt uit onderzoek onder bijna 800 panelleden binnen het Consumentenpanel Gezondheidzorg van het Nivel.

Soms zijn burgers niet goed op de hoogte, omdat ze zelf geen behoefte hebben aan de intensievere zorgdiensten die de apotheek biedt. Voorbeelden zijn medicijnkluisjes of herinnerservice wanneer patiënten hun medicijnen weer op kunnen halen. Wel vinden burgers het belangrijk dat hun apotheek een breed scala aan zorgactiviteiten ontplooit. Minister Bruno Bruins heeft begin april een brief gestuurd aan de Tweede Kamer met deze bevindingen.

Nivel-onderzoeker Liset van Dijk: “Wanneer apothekers meer bekendheid geven aan hun totale zorgaanbod, dan weten burgers voor welke zorg zijzelf of hun naasten allemaal terecht kunnen bij de apotheek. Ze kunnen immers voor meer zaken bij de apotheek terecht dan alleen het ophalen van hun geneesmiddelen.”

Continue zorg
Burgers kiezen hun apotheek op basis van praktische overwegingen zoals de afstand tot de woning of tot de huisartspraktijk. Deze overwegingen zijn belangrijker dan zorggerelateerde overwegingen. Als burgers een apotheek gekozen hebben, gaan ze vrijwel altijd daar heen om hun geneesmiddelen op te halen. 9 van de 10 burgers gaan altijd naar dezelfde apotheek. Voor patiënten met een chronische aandoening betekent dit dat apotheken continue zorg kunnen leveren. De apotheek weet dan welke medicijnen de patiënt gebruikt en wanneer deze weer nieuwe medicijnen nodig heeft. Zo kunnen zij de patiënt begeleiden in het medicatiegebruik wanneer er problemen zijn.

Medicijnen makkelijker ophalen
Met name burgers tot 40 jaar zien wel graag meer mogelijkheden om hun geneesmiddelen op te halen dan nu het geval is. Apotheken kunnen hierop inspelen op behoeften van patiënten door het verruimen van de manier waarop geneesmiddelen aangeboden worden. Zij kunnen die mogelijkheden bieden bijvoorbeeld in de vorm van een kluis, bezorgdiensten of ruimere openingstijden.

Apotheek en huisartspraktijk: een team voor zorg rondom geneesmiddelen
Er liggen voor apotheken ook kansen in het versterken van de samenwerking met de huisarts. Veel burgers zien graag dat apotheker en huisarts als team samenwerken in de zorgverlening rondom geneesmiddelen. Burgers zien de huisarts als vraagbaak bij problemen over geneesmiddelen. Belangrijke taken van de apotheek vinden zij medicatiebewaking en het geven van informatie. Een aanzienlijk van de burgers ziet graag dat apotheek en huisartspraktijk samen overleggen over de medicatie van hun patiënten.

Voor dit onderzoek vulden 799 deelnemers van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een vragenlijst in. Het onderzoek werd gefinancierd door het Ministerie van VWS. Het rapport is in februari 2018 door de Minister van VWS aangeboden aan de Tweede Kamer.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : NIVEL
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Burgers weten niet welke zorg apotheek nog meer biedt
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 08 apr 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!