Wetenschappers van de Universiteit van Hiroshima in Japan hebben een nieuwe manier gevonden om mogelijk de ziekte chronische myeloïde leukemie (CML) aan te pakken.

Chronische Myeloïde leukemie (CML) is een vorm van leukemie, waarbij de meeste patiënten een bepaald kankerverwekkend gen hebben genaamd BCR-ABL1. Dit gen is in staat om een gewone stamcel veranderen in een CML-stamcel. Zo’n CML-stamcel maakt misvormde bloedcellen aan. CML-stamcellen hebben zowel het vermogen om zichzelf te vernieuwen als om volwassen CML-cellen te produceren. Ondanks dat het BCR-ABL1 gen de stamcellen in CML verandert, behouden de CML cellen daarna zelf het vernieuwingsvermogen, het mechanisme van dit onderhoud is onbekend.

Het probleem met eerdere geneesmiddelen
De eerdere ontdekking van bepaalde geneesmiddelen, tyrosinekinaseremmers (TKI’s), heeft de prognose van CML-patiënten verbeterd. Wat echter het probleem is, is dat de CML-stamcellen die verantwoordelijk zijn voor terugval van de ziekte, de TKI-behandeling overleven. Dit kan leiden tot terugval van leukemie bij de patiënten. Een remedie voor CML blijft daarom ongrijpbaar.

De overleving van de CML-stamcellen heeft ervoor gezorgd dat veel onderzoekers gezocht hebben naar kwetsbaarheden die specifiek zijn voor de CML-stamcellen.

Verstoring van genen
De onderzoekers van de Hiroshima universiteit wilden bepalen of een gen genaamd Gdpd3, dat niet kankerverwekkend is, een noodzakelijke rol speelt in de terugval van CML-cellen. De wetenschappers hebben daarom een onderzoek met muizen verricht. Ze hebben muizen getransplanteerd met Gdpd3 en behandeld met de TKI.

Wat bleek uit het experiment, was dat het vermogen om zichzelf te vernieuwen van de CML-cellen afnam als onderzoekers het Gdpd3-gen verstoord hadden. Het Gdpd3-gen in CML-stamcellen zorgt dus voor resistentie tegen TKI-therapie, wat leidt tot voor terugval van de ziekte. Door het gen Gdpd3 te verstoren, konden de CML-cellen aangepakt worden, wat een nieuwe terugval van CML zou verhinderen.

Conclusie
In deze studie hebben de wetenschappers aangetoond dat CML-cellen die het gen Gdpd3 missen, een slechtere zelfvernieuwingscapaciteit vertonen. Wat nog belangrijker is, is dat er een verminderde terugval van chronische myeloïde leukemie was bij dieren waarvan het Gdpd3-gen verstoord was.

Er was er voorafgaand aan dit onderzoek weinig bekend over hoe het Gdpd3 gen grotendeels verantwoordelijk is voor de capaciteiten van de CML-stamcellen.

Naam auteur en/of bewerkt door: Eva Jacobse