Onderzoekers hebben ontrafeld hoe deze cellen met elkaar communiceren

Onderzoekers van Amsterdam UMC hebben ontdekt hoe bepaalde cellen communiceren tijdens de vorming van nieuwe bloedvaten. Zij publiceerden maandag 10 mei hierover in het toptijdschrift Nature Communications.

Ons lichaam maakt op drie momenten nieuwe bloedvaten aan: tijdens de embryonale ontwikkeling, bij de bloedvoorziening van weefsels en tijdens de groei van tumoren. Als zo’n bloedvat zich vormt, bewegen de cellen die de vaten maken, de endotheelcellen, zich op een gecoördineerde manier voort. Het zijn de ‘leider’-cellen die beginnen met deze beweging. De vaten worden uiteindelijk gevormd door ‘volger’-cellen.

Leiders en volgers
Stephan Huveneers en zijn groep van de afdeling Medische Biochemie hebben nieuwe moleculaire signalen ontdekt die ontstaan tussen leider- en volger-cellen. Ze hebben als het ware ontrafeld hoe deze cellen met elkaar communiceren. Met behulp van fluorescentiemicroscopie legden ze de contactsignalen vast in bewegende endotheelcellen. Zo ontdekten ze dat deze signalen de volger-cellen de juiste kant opsturen.

De resultaten van deze studie bieden nieuwe mogelijkheden om in de toekomst de groei van bloedvaten in patiënten te kunnen beïnvloeden, stellen de onderzoekers.

Naam auteur en/of bewerkt door: Amsterdam UMC