Vaccin bleek effectief in proefdieren

35 honden met blaaskanker kregen een behandeling met een kankervaccin. Hierdoor verdubbelde de gemiddelde overleving van de honden. De tumor verdween, werd kleiner of stopte met groeien. Het vaccin gaf geen bijwerkingen. “Een belangrijke stap om te komen tot een kankervaccin voor mensen”, zegt onderzoeker en hoogleraar Experimentele oncologie en angiogenese Arjan Griffioen.

Het tijdschrift Nature Communications publiceerde dit resultaat van een studie van Amsterdam UMC Cancer Center Amsterdam en een veterinair oncologiecentrum.

In 2006 vond het onderzoeksteam een eiwit dat exclusief aanwezig is in tumorbloedvaten. Sindsdien achterhaalde het team wat de rol van dit eiwit is. Griffioen legt uit: “Allereerst maakt dit eiwit het mogelijk dat er nieuwe bloedvaten ontstaan. En ten tweede schakelt het eiwit het immuunsysteem uit, want van afweercellen heeft de tumor alleen maar last. Zowel door de nieuwe bloedvaten als de uitschakeling van het immuunsysteem, kan de tumor sneller groeien.”

Vaccin effectief tegen meerdere soorten kanker
De hypothese was dat een therapie gericht tegen dit eiwit efficiënt kanker zou kunnen remmen. Het eiwit komt immers alleen in de tumorbloedvaten voor. In het laboratorium ontwikkelde het team een vaccin tegen dit eiwit. Griffioen: “Het vaccin bleek effectief in proefdieren tegen dikkedarmkanker, huidkanker en hersentumoren.” En nu dus ook in honden die met blaaskanker bij de dierenarts kwamen.

Naam auteur en/of bewerkt door: Amsterdam UMC