Moleculair stralingsbioloog dr. Julie Nonnekens en ontwikkelingspsycholoog dr. Charlotte Cecil krijgen een Starting Grant van de European Research Council (ERC). Met de prestigieuze beurs kunnen de jonge wetenschappers van het Erasmus MC hun onderzoeksprojecten uitbouwen.

Nonnekens krijgt de ERC Starting Grant voor haar onderzoek naar gerichte radionuclidentherapie voor kanker. Ze is als universitair docent verbonden aan de afdelingen Moleculaire Genetica en Radiologie & Nucleaire Geneeskunde.

Bij radionuclidentherapie worden radioactieve stoffen gebruikt om tumorcellen gericht te bestralen. Het is een veelbelovende therapie voor uitgezaaide kanker. Nonnekens gebruikt de ERC Starting Grant om de onderliggende stralingsbiologie en bijbehorende dosisberekeningen van medische radioactieve stoffen in meer detail in kaart te brengen. Die fundamentele kennis is nodig om nieuwe therapeutische mogelijkheden te vinden en toedieningsschema’s te verfijnen.

Droom die uitkomt
Voor Nonnekens is de toekenning van de beurs ‘een droom die uitkomt’. Ze zegt: ‘Deze ERC-beurs geeft de mogelijkheid om mijn team verder uit te breiden zodat we met meer mensen kennis kunnen vergaren in dit relatief nieuwe onderzoeksgebied. Ik ben erg benieuwd naar alle mechanistische ontdekkingen die we gaan doen en hoe we dat kunnen inzetten om zo snel mogelijk impact te maken voor de patiënt.’

Charlotte Cecil
Cecil krijgt de ERC Starting Grant voor haar onderzoek naar de rol van epigenetica bij de mentale gezondheid van kinderen. Ze is als universitair docent verbonden aan de afdelingen Kinder- en jeugdpsychiatrie en Epidemiologie.

Epigenetica is een biologisch mechanisme dat de functie van een gen aanpast, zonder dat de genetische code zelf verandert. Je kunt epigenetische veranderingen zien als aan- en uitknoppen van genen.

Het project van Cecil bouwt voor op de ontdekking dat epigenetische patronen die bij de geboorte meetbaar zijn in het bloed samenhangen met het ontstaan van mentale gezondheidsproblemen bij kinderen. Gek genoeg verdwijnt het verband tussen dezelfde epigenetische patronen en mentale problemen later in de ontwikkeling.

Puzzel oplossen
Cecil stelt zich ter doel om de puzzel van deze raadselachtige ontdekking op te lossen. Ze zegt: ‘De ERC Starting Grant geeft me de middelen, het team en de infrastructuur om te werken aan wat ik beschouw als een van de meest opwindende en potentieel baanbrekende nieuwe ontdekkingen op het gebied van de psychiatrische epigenetica. Door de puzzel op te lossen, kunnen we de deur openen naar nieuwe manieren om psychiatrische risico’s eerder en beter op te sporen, voordat de symptomen zich openbaren.’

ERC Starting Grant
ERC Starting Grants worden jaarlijks uitgereikt aan veelbelovende wetenschappers die aan het begin van hun carrière staan. De beurs van 1,5 miljoen euro, inclusief eventuele aanvullende financiering voor apparatuur, geeft hen de mogelijkheid hun eigen projecten starten, teams te vormen en hun beste ideeën na te streven. Dit jaar investeert de European Research Council 619 miljoen euro in 397 onderzoekers.

Naam auteur en/of bewerkt door: Erasmus MC / Berit Sinterniklaas