Het doel van dit onderzoek is om meer te weten komen over de invloed van het leren van nieuwe vaardigheden op iemands denkvermogen, stemming en hersenfunctie.

Onderzoekers van het UMCG en de RUG starten een onderzoek naar het effect van leren op de mentale gezondheid van 65-plussers. Het doel is om meer te weten komen over de invloed van het leren van nieuwe vaardigheden op iemands denkvermogen, stemming en hersenfunctie. Ook willen de onderzoekers weten of leren op oudere leeftijd kan helpen om ook op langere termijn de hersenfunctie gezond te houden. 

In Nederland en ook daarbuiten worden mensen steeds ouder. Maar, niet iedereen bereikt een hoge leeftijd zonder klachten. Sommige ouderen ervaren geheugenklachten en deze geheugenklachten kunnen een risicofactor voor toekomstige achteruitgang in het denkvermogen (cognitie) en stemmingsklachten zijn. Het is daarom belangrijk om het denkvermogen zo lang mogelijk op peil te houden, te verbeteren of verdere achteruitgang te voorkomen. Eerder onderzoek lijkt erop te wijzen dat als men op latere leeftijd nog actief is, dit positieve effecten kan hebben op denkvermogen en ook op de stemming. Zo lijken het volgen van een cursus digitale fotografie, puzzelen en het doen van hersenspelletjes op de computer een positieve invloed te hebben. Ook is aangetoond dat het spreken van meerdere talen, het spelen van een instrument en kunstzinnigheid beschermend kunnen zijn tegen dementie en cognitieve stoornissen.

Nieuw onderzoek
In deze nieuwe studie, ‘Leren om langer cognitief gezond te blijven’ geheten, gaan neuropsycholoog Marie-José van Tol (UMCG), taalkundige Merel Keijzer (Faculteit der Letteren), en psycholoog Saskia Nijmeijer (UMCG/Rijksuniversiteit Groningen) daarom na wat er verandert in de hersenen van ouderen door het leren spelen van een muziekinstrument, het leren van een nieuwe taal en het leren van verschillende creatieve vaardigheden. De onderzoekers vergelijken het functioneren van de hersenen en het vermogen om je gedrag en gedachten aan te passen aan nieuwe, veranderende of onverwachte gebeurtenissen. Dit kan aanwijzingen geven over de effectiviteit van dergelijke cursussen bij het gezond ouder worden en over de klinische toepassing ervan.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : UMCG
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: ‘Leren om langer cognitief gezond te blijven’: nieuw onderzoek van het UMCG en RUG
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Studenten
  • Datum: 30 okt 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!