Frequente gebruikers die contact hebben met de huisartsenspoedpost vanwege psychische problemen, hebben dit meestal vanwege angstklachten

Frequente gebruikers zijn mensen die vaker dan 20 keer per jaar contact hebben met de huisartsenspoedpost. Hoewel in 2022 slechts 6 op 10.000 patiënten van de huisartsenspoedpost een frequente gebruiker was, waren zij toch verantwoordelijk voor 2% van alle contacten. Hiermee kunnen zij een rol hebben in het vergroten van de druk op de zorg via de posten. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel over huisartsenspoedposten met gegevens uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn.  

Als je een acuut gezondheidsprobleem hebt en niet kunt wachten tot je eigen huisarts weer beschikbaar is, kun je in de avond, de nacht en in het weekend contact opnemen met de huisartsenspoedpost. De triagist van de spoedpost maakt tijdens het eerste, telefonische gesprek een inschatting van de urgentie van het probleem en kent de vervolgzorg toe. Dit kan onder andere bestaan uit advies door de triagist, een consult op de huisartsenspoedpost of een visite.

Eén op de vier contacten van frequente gebruikers vond plaats vanwege psychische problemen
Frequente gebruikers die contact hebben met de huisartsenspoedpost vanwege psychische problemen, hebben dit meestal vanwege angstklachten. Hoewel het om een kleine groep patiënten gaat, kan de impact op de post vanwege de hoge frequentie van de contacten toch groot zijn. Het verschilt per huisartsenspoedpost welke zorg zij inzetten om ook deze groep patienten zo goed mogelijk te helpen. Sommige hebben een nauwe samenwerking met de geestelijk gezondheidszorg (GGZ), andere hebben een praktijkondersteuner GGZ (POH-GGZ) als achterwacht om de patiënt terug te bellen. Verder onderzoek kan inzicht geven in het effect op de zorgdruk van dit soort maatregelen op huisartsenspoedposten.

Frequente gebruikers komen vaker met niet-urgente zorgvragen bij de huisartsenspoedpost
De urgentie die wordt toegekend tijdens de triage is voor frequente gebruikers in de helft van de gevallen laag.  Dit is vaker dan  bij de niet-frequente huisartsenspoedpost-gebruikers. Daar geldt voor een derde van de contacten dat deze een lage urgentie hadden. Van de frequente gebruikers wordt dan ook driekwart direct geholpen door de triagist. Hierdoor is de belasting op de fysieke zorg misschien niet zo groot, maar de druk op de triagist des temeer.

Bron: Nivel 


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Nivel
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Nivel
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Frequente gebruikers van de huisartsenspoedpost hebben vaak contact vanwege psychische problemen
  • Doelgroep: Zorgprofessionals
  • Datum: 28 jan 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!