Voor een behandeling start kan een patiënt altijd om een offerte vragen

Voor aanbieders in de mondzorg is het inmiddels duidelijk: patiënten kunnen altijd een offerte  krijgen voor de behandeling als zij daarom vragen. Kost de behandeling meer dan 250 euro? Dan krijgen patiënten deze offerte standaard, ook als zij hier niet zelf om vragen. Deze verplichting is er om te voorkomen dat patiënten voor verrassingen komen te staan bij behandelingen aan hun gebit. De NZa checkt of aanbieders zich hieraan houden.

Download de informatieposter
De NZa, de Consumentenbond, Patiëntenfederatie Nederland en de brancheorganisaties in de mondzorg werkten sinds 2020 samen om aanbieders én patiënten goed voor te lichten over deze offerteverplichting. Zij ontwikkelden onder andere een informatieposter voor in de wachtkamer of op de website van de praktijk.

NZa checkt offertes
Vanaf nu zal de NZa bij toezichtsonderzoeken dan ook checken of aanbieders in de mondzorg hun patiënten vooraf goed en duidelijk informeren over de behandeling en de kosten.

Wat zijn precies de regels voor het geven van een offerte?
Voor behandelingen aan het gebit die duurder zijn dan 250 euro, moet u de patiënt vooraf een offerte geven. Kost de behandeling minder dan € 250 maar vraagt een patiënt zelf om een offerte of kostenoverzicht? Ook dan bent u verplicht dit te geven voor de behandeling start.

Direct naar de poster Behandeling nodig voor je gebit? Lees eerst dit!
Direct naar de regels over dit onderwerp


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : NZa
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: NZa checkt offertes mondzorgbehandelingen
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 28 okt 2021

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!