Voor een behandeling start kan een patiënt altijd om een offerte vragen

Voor aanbieders in de mondzorg is het inmiddels duidelijk: patiënten kunnen altijd een offerte  krijgen voor de behandeling als zij daarom vragen. Kost de behandeling meer dan 250 euro? Dan krijgen patiënten deze offerte standaard, ook als zij hier niet zelf om vragen. Deze verplichting is er om te voorkomen dat patiënten voor verrassingen komen te staan bij behandelingen aan hun gebit. De NZa checkt of aanbieders zich hieraan houden.

Download de informatieposter
De NZa, de Consumentenbond, Patiëntenfederatie Nederland en de brancheorganisaties in de mondzorg werkten sinds 2020 samen om aanbieders én patiënten goed voor te lichten over deze offerteverplichting. Zij ontwikkelden onder andere een informatieposter voor in de wachtkamer of op de website van de praktijk.

NZa checkt offertes
Vanaf nu zal de NZa bij toezichtsonderzoeken dan ook checken of aanbieders in de mondzorg hun patiënten vooraf goed en duidelijk informeren over de behandeling en de kosten.

Wat zijn precies de regels voor het geven van een offerte?
Voor behandelingen aan het gebit die duurder zijn dan 250 euro, moet u de patiënt vooraf een offerte geven. Kost de behandeling minder dan € 250 maar vraagt een patiënt zelf om een offerte of kostenoverzicht? Ook dan bent u verplicht dit te geven voor de behandeling start.

Direct naar de poster Behandeling nodig voor je gebit? Lees eerst dit!
Direct naar de regels over dit onderwerp