De band tussen patiënt en apotheker is minder vanzelfsprekend dan die tussen patiënt en huisarts

Burgers zijn niet altijd goed op de hoogte zijn van wat de openbare apotheek hen kan bieden. Wel zien ze voor de apotheek een centrale rol weggelegd als het gaat om het leveren van medicatie. Wanneer burgers zorg ontvangen van het apotheekteam, zijn zij daar dan ook over het algemeen tevreden over. Dit betekent dat er kansen liggen om de rol van het apotheekteam in de zorg rondom het gebruik van geneesmiddelen te versterken. Dit blijkt uit een literatuurstudie van het Nivel in samenwerking met SIR Institute voor Pharmacy Practice and Policy, op verzoek van het ministerie van VWS.

Het Nivel en SIR onderzochten wat burgers vinden van de zorg rondom geneesmiddelengebruik, met name de zorg die geleverd wordt in de openbare apotheek of te wel de ‘apotheek in de buurt’. Dit deden zij aan de hand van een literatuurstudie van Nederlandse publicaties hierover die vanaf 2015 zijn verschenen.

Vertrouwensband opbouwen met burgers
De openbaar apotheker is voor de patiënt momenteel niet de centrale persoon als het gaat om het optimaliseren van het geneesmiddelengebruik. De band tussen patiënt en apotheker is minder vanzelfsprekend dan die tussen patiënt en huisarts. Om zo’n band op te bouwen is het nodig dat patiënten meer zicht krijgen op de meerwaarde die ondersteuning door apotheker en apotheekteam voor hen heeft. Als er eenmaal sprake is van een goede vertrouwensband, kan de apotheker belangrijke rol spelen in de zorg voor en begeleiding van de patiënt. Daarnaast kan de openbaar apotheker, als laagdrempelige zorgverlener, een rol spelen in preventie.

Samenwerking apotheker en huisarts kan intensiever volgens de burger
Burgers vinden het belangrijk dat er goed overleg is tussen hun huisarts en hun apotheker. Ze willen erop kunnen vertrouwen dat huisarts en apotheker elkaar raadplegen wanneer er vragen zijn over hun behandeling. Graag zien zij dat taken als informatievoorziening over geneesmiddelen en begeleiding in het gebruik ervan door huisarts en apotheker gezamenlijk worden opgepakt, iets wat nu niet altijd optimaal is. Wanneer de apotheker taken gaat uitvoeren die momenteel door de huisarts worden gedaan, dan vinden burgers het belangrijk dat zowel huisartsen als apothekers uitstralen dat zij als één team werken. Hierdoor wordt het logischer dat het apotheekteam bepaalde taken op zich neemt.

Apotheek: goede locatie voor ophalen medicatie en voor zorg
Het ophalen van geneesmiddelen via een kluis bij de apotheek lijkt aan populariteit te winnen. Burgers vinden het wel belangrijk dat de kluis in de apotheek zelf staat. Dit geeft aan dat burgers de apotheek zien als de plek waar zij hun geneesmiddelen halen, en de apotheker als degene die hen indien nodig van zorg voorziet. Dit kan erop wijzen dat burgers een voorkeur hebben voor de gecombineerde rol van de apotheker in logistieke en zorgverlenende zin. Zij geven aan open te staan voor een andere organisatie van de logistieke taken om zo meer ruimte te creëren voor zorgverlening in de apotheek.

Bron: Nivel


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 27 feb 2023

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!