Nivel heeft beeldvorming van de positie en de hoeveelheid werkzame personen in de maatschappelijke ondersteuning

De behoefte aan maatwerk en breed uitgeruste Maatschappelijke Ondersteuning-professionals zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Een nieuwe kennissynthese van het NIVEL geeft een beeld van de huidige positie en de hoeveelheid personen die werkzaam zijn in de maatschappelijke ondersteuning.

Professionals in en voor de maatschappelijke ondersteuning (MO) in Nederland moeten voldoen aan een groeiende en steeds complexere vraag van burgers. Dit stelt nieuwe eisen aan wat zij moeten weten én kunnen; hun competenties. Eerst zullen ze onderzoeken wat er bij de burger speelt. Wat is het probleem en welke behoeften zijn er? Dit vraagt om zogenaamde generieke competenties; zichtbaar zijn, op mensen afgaan, signaleren, breed vragen verhelderen en vooral: waar zit de eigen kracht en regie?

Professionals bij elkaar brengen

Ook moet de MO-professional kunnen schakelen en verbinden. Wie kan welk probleem oplossen, hoe breng je ondersteuning uit verschillende domeinen voor de burger bij elkaar? Dat betekent het bij elkaar brengen van specifieke vakkennis van zorg- en welzijnsprofessionals om zo maatwerk te kunnen leveren op basis van de omstandigheden van de cliënt. De MO-professional van de toekomst is dus een ondernemende duizendpoot.

Over het rapport 

Aanleiding voor de kennissynthese ‘Werken in de maatschappelijke ondersteuning in Nederland: nu en in de toekomst’ was de behoefte aan overzicht over het brede werkveld van de MO-professional en de toekomst hiervan. Voor de synthese zijn bestaande bronnen gebruikt en is een aantal focusgroep-gesprekken gevoerd. Professionals zelf, de beroepsverenigingen en de desbetreffende opleidingen hebben al veel initiatieven gestart om die generieke competenties voor de toekomstige MO-professional te definiëren. Opleiding en onderwijs worden hierop ingericht, maar er ligt ook een uitdaging om het te laten aansluiten bij het inkoopbeleid van gemeenten. Deze zijn immers na de decentralisaties verantwoordelijk voor de maatschappelijke ondersteuning van haar inwoners.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Nivel
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Maatschappelijke ondersteuning vraagt steeds meer om maatwerk
  • Datum: 26 apr 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!