(advertentie)

Nivel heeft beeldvorming van de positie en de hoeveelheid werkzame personen in de maatschappelijke ondersteuning

De behoefte aan maatwerk en breed uitgeruste Maatschappelijke Ondersteuning-professionals zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Een nieuwe kennissynthese van het NIVEL geeft een beeld van de huidige positie en de hoeveelheid personen die werkzaam zijn in de maatschappelijke ondersteuning.

Professionals in en voor de maatschappelijke ondersteuning (MO) in Nederland moeten voldoen aan een groeiende en steeds complexere vraag van burgers. Dit stelt nieuwe eisen aan wat zij moeten weten én kunnen; hun competenties. Eerst zullen ze onderzoeken wat er bij de burger speelt. Wat is het probleem en welke behoeften zijn er? Dit vraagt om zogenaamde generieke competenties; zichtbaar zijn, op mensen afgaan, signaleren, breed vragen verhelderen en vooral: waar zit de eigen kracht en regie?

Professionals bij elkaar brengen

Ook moet de MO-professional kunnen schakelen en verbinden. Wie kan welk probleem oplossen, hoe breng je ondersteuning uit verschillende domeinen voor de burger bij elkaar? Dat betekent het bij elkaar brengen van specifieke vakkennis van zorg- en welzijnsprofessionals om zo maatwerk te kunnen leveren op basis van de omstandigheden van de cliënt. De MO-professional van de toekomst is dus een ondernemende duizendpoot.

Over het rapport 

Aanleiding voor de kennissynthese ‘Werken in de maatschappelijke ondersteuning in Nederland: nu en in de toekomst’ was de behoefte aan overzicht over het brede werkveld van de MO-professional en de toekomst hiervan. Voor de synthese zijn bestaande bronnen gebruikt en is een aantal focusgroep-gesprekken gevoerd. Professionals zelf, de beroepsverenigingen en de desbetreffende opleidingen hebben al veel initiatieven gestart om die generieke competenties voor de toekomstige MO-professional te definiëren. Opleiding en onderwijs worden hierop ingericht, maar er ligt ook een uitdaging om het te laten aansluiten bij het inkoopbeleid van gemeenten. Deze zijn immers na de decentralisaties verantwoordelijk voor de maatschappelijke ondersteuning van haar inwoners.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/maatschappelijke-ondersteuning-vraagt-steeds-meer-om-maatwerk
Originele titel: Maatschappelijke ondersteuning vraagt steeds meer om maatwerk
Datum: 2021-04-23

Relevante artikelen ...

Maatwerk vereist bij bestrijding antibioticaresistentie Antibiotica zijn krachtige geneesmiddelen tegen bacteriële infecties De mondiale bestrijding van antibioticaresistentie kan alleen slagen als de cont... Anders Thu, 11 Mar 2021, 11:46:17
Watisjouwidee.nl: help Nederland beter uit de crisis komen Op het platform Watisjouwidee.nl kunnen inwoners van Nederland aangeven mee te willen denken en praten Van februari tot en met mei dit jaar organisee... Anders Thu, 25 Feb 2021, 15:23:27
Meeste mensen hebben geen behoefte aan contact met zorgverleners tijdens coronacrisis Dit blijkt uit onderzoek binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg De meeste mensen (50-74%) hebben sinds de uitbraak van het coronavirus gee... Anders Wed, 24 Feb 2021, 12:43:29
Geen interventie die zich specifiek richt op mannen of op vrouwen Interventies om therapietrouw te verbeteren niet ingericht op man-vrouwverschillen Mannen en vrouwen verschillen in de mate van therapietrouw aan med... Anders Wed, 18 Nov 2020, 20:50:24
Over het algemeen zijn verzekerden tevreden met hun polis met beperkende voorwaarden Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport De meeste verzekerden met een polis met b... Anders Fri, 16 Oct 2020, 14:41:21
Onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op Hoe kunnen apotheekteams ... Anders Wed, 23 Sep 2020, 06:51:03