Men heeft over het algemeen begrip voor het afzeggen van afspraken

Steeds meer mensen krijgen als gevolg van het coronavirus te maken met afgezegde afspraken bij ziekenhuis, specialist of huisarts. Dat komt omdat ziekenhuizen en huisartsen tijd en ruimte beschikbaar willen houden om mensen te kunnen helpen bij wie het virus is vastgesteld.

Patiëntenfederatie Nederland heeft een kort onderzoek gehouden onder de leden van het eigen Zorgpanel naar het afzeggen van afspraken en de gevolgen daarvan voor patiënten. Zo’n achtduizend mensen deden mee aan het onderzoek. 

Veel deelnemers hebben te maken met uitgestelde of afgezegde afspraken. Vooral in het ziekenhuis is dit het geval (30%).

De deelnemers hebben over het algemeen begrip voor het afzeggen van afspraken. Maar mensen maken zich wel zorgen over eventuele nadelige gevolgen van het uitstel van een behandeling of operatie. Voor 68% van de mensen met een afspraak in het ziekenhuis heeft uitstel gevolgen, bij 34% zelfs in redelijke tot sterke mate. Nu de afspraak is afgezegd, maakt 60% zich enigermate zorgen, en heeft 25% redelijk tot heel veel zorgen.

Informatie over eventuele gevolgen vanuit het ziekenhuis
Een groot deel van de mensen bij wie een afspraak is afgezegd in het ziekenhuis zegt dat er geen informatie is gegeven over mogelijke gevolgen (73%). Bij de groep die aangeeft in redelijke tot sterke mate gevolgen te ondervinden van de afgezegde afspraak, is in 77% van de gevallen (n=437) niet gerept over eventuele gevolgen. De Patiëntenfederatie roept ziekenhuizen en artsen op patiënten volledig in te lichten over de mogelijke gevolgen van het afzeggen van afspraken. En om helder aan te geven wanneer de patiënt aan de bel moet trekken als zijn toestand verslechtert.

Alternatief voor afspraak
In veel gevallen is een alternatief voor een persoonlijke afspraak niet mogelijk. Maar daar waar het wel kan, wordt dit al wel aangeboden. 45% van de mensen met een (gewenste) afspraak in het ziekenhuis die niet door gaat, kreeg een alternatief geboden, en 31% van de mensen met een (gewenste) afspraak bij de huisarts. Veel mensen maken hier gebruik van: 78% van de mensen heeft gebruik gemaakt van het (veelal telefonische) alternatief voor de afspraak in het ziekenhuis. 69% heeft een (ook veelal telefonische) afspraak met de huisarts gehad. 

Veel mensen zijn tevreden over het geboden alternatief: 86% bij de ziekenhuisgevallen, 89% bij de huisartsgevallen. Bovendien wordt in minstens de helft van de gevallen dit alternatief net zo goed gewaardeerd als een persoonlijke afspraak.

Bekijk hier de resultaten van de flitspeiling. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of klachten, neem dan hier contact op met ons Nationale Zorgnummer.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/zorgen-bij-patienten-om-afzeggen-onderzoek-en-behandeling
Originele titel: Zorgen bij patiënten om afzeggen onderzoek en behandeling
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2020-03-25

Relevante artikelen ...

Op gewone zorg kan zelfzorg verlichtend werken 90% van de mensen met een chronische aandoening doet aan zelfzorg Zelfzorg is populair. Dat is zorg waarbij de patiënt zelf probeert iets aan een k... Chronisch zieken Mon, 26 Oct 2020, 08:30:42
Ook in coronatijd moeten beschikbaarheid medicijnen en hulpmiddelen gegarandeerd zijn Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland met KBO-PCOB en Ieder(in) in een brief aan de Tweede Kamer Ook in tijden van corona moeten mensen tijdig ov... Chronisch zieken Mon, 12 Oct 2020, 12:59:26
Nu doorpakken met digitale zorg De Patiëntenfederatie pleit voor hybride huisartsenpraktijken en ziekenhuizen De coronacrisis heeft met zich meegebracht dat veel zorgverleners (digi... Chronisch zieken Mon, 22 Jun 2020, 11:00:31
Digitale zorg op afstand organiseer je met 'Slimme Zorg Thuis' Het kennisdocument ‘Slimme Zorg Thuis’ biedt hierbij ondersteuning De coronacrisis heeft ertoe bijgedragen dat steeds meer zorgaanbieders gebruikmake... Chronisch zieken Thu, 09 Apr 2020, 14:44:22
Behoor je tot een risicogroep en zoekt goede informatie over het coronavirus Waar kun jij met vragen terecht als het over jouw situatie gaat? Er is op dit moment erg veel informatie over het coronavirus te vinden. Maar waar ku... Chronisch zieken Wed, 18 Mar 2020, 10:02:09
Nog veel mensen ontevreden over afhandeling klachten Volgens het onderzoek is 53% van de mensen die in de afgelopen twee jaar een zorgverlener of instelling bezochten, niet tevreden over de zorg De he... Chronisch zieken Thu, 07 Nov 2019, 16:20:04