(advertentie)

De toegankelijkheid van de ggz blijft onder druk staan

Covid-19 dwingt de geestelijke gezondheidszorg in Nederland het roer daadwerkelijk om te gooien en te kijken naar nieuwe modellen voor zorglevering, de wijze waarop de zorg wordt geleverd aan de cliënt. Hoewel veel zorgaanbieders als gevolg van de coronacrisis noodgedwongen stappen hebben gezet om de zorg te digitaliseren, ontberen de meeste aanbieders de financiële slagkracht om het zorgaanbod te transformeren en veerkrachtig te zijn. Uit de Healthcheck Geestelijke Gezondheidszorg 2020 van KPMG blijkt dat de ggz-aanbieders door hun beperkte financiële weerbaarheid onvoldoende in staat zijn gebleken te veranderen en dat de huidige beperkte liquiditeit vraagt om ingrijpende veranderingen, in de manier waarop de zorg georganiseerd wordt én geleverd wordt. “Het is essentieel om versneld meer veerkracht in de ggz te brengen”, constateert Karin Lemmens van KPMG Health. Lemmens: “In de geestelijke gezondheidszorg die we wensen, ontvangen mensen met een hulpvraag passende ondersteuning en zorg en ontvangen ze die tijdig, waarbij iedereen gelijke kansen heeft. Deze situatie is nog steeds niet binnen handbereik en zal ook niet zomaar worden bereikt. De toegankelijkheid van de ggz blijft dus onder druk staan.”

Nieuwe leveringsmodel: passend en persoonlijk ondersteund door technologie
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de beperkte marges en de uitdagingen bij het vinden van zowel financiering als personeel nog steeds grote risico’s vormen voor de toekomstbestendigheid en transformatiekracht van de zorg. Lemmens: “Transformatiekracht is juist nu nog harder nodig door de aanvullende uitdagingen die ontstaan zijn door de uitbraak van Covid-19. Door personeelstekorten en nieuwe vraag, mede als gevolg van de coronacrisis, zal de operationele druk alleen maar toenemen en zullen wachtlijsten in de ggz alleen maar langer worden. Uit onze Healthcheck blijkt dat ruim 90% van de ggz-aanbieders de afgelopen maanden momentum zag tot het digitaliseren van de zorg en regionale samenwerking. Omdat het echt niet anders kon en om zorguitval te voorkomen, werden zij gedwongen om oude patronen te doorbreken en hun aandacht te verleggen naar nieuwe zorgleveringsmodellen. Modellen die ook eerder al wel mogelijk waren en vooral gebaseerd zijn op technologie en samenwerking. Een ontwikkeling die essentieel is om de ggz toegankelijk te houden. Concreet betekent dit dat van preventie tot intensieve zorg vaker met zorg op afstand, apps en platforms wordt gewerkt. Hierbij neemt het aantal fysieke klinieken en locaties verder af en wordt zorg zo dicht mogelijk bij de cliënt georganiseerd. Het gevolg is dat de zorginstroom vermindert, de zorg vanuit de ggz zo dicht mogelijk bij de cliënt plaatsvindt en de zorguitstroom vergroot.”

Financieel veerkrachtige aanbieders kunnen zorgen voor de benodigde verandering
“De richting is duidelijk en de veranderopgave groot”, zegt Marlies Prins van KPMG Corporate Finance en deskundige op het gebied van de financiering van de ggz. Prins: “Door de relatief lage winstmarges hebben ggz-aanbieders relatief weinig liquide middelen tot hun beschikking om de innovatie te versnellen. De financiële weerbaarheid is beperkt, dit maakt dat het niet voor alle aanbieders is weggelegd om te investeren. De coronacrisis heeft de financiële problemen binnen de ggz alleen maar vergroot. De financieel zwakste 25% van de ggz-aanbieders heeft gemiddeld niet meer dan circa 1,5 week aan omzet als liquide middelen op de balans staan. Zij zijn niet goed in staat om risico’s en schokken op te vangen. Nieuwe leveringsmodellen moeten daarom ook het verdienvermogen veranderen en innovaties in het primair proces en de bekostiging versnellen. Sterke aanbieders moeten ruim baan krijgen. Dit zorgt voor de veranderkracht die noodzakelijk is om binnen de ggz het roer volledig om te gooien.”

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Andy Bellm / KPMG
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : KPMG
Wat is de URL bij deze bron?: https://home.kpmg/nl/nl/home.html
Originele titel: KPMG: “Covid-19 dwingt ggz nog eens extra tot nieuwe modellen voor zorglevering”
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2020-09-10

Relevante artikelen ...

Ggz in crisis! 27 duizend mensen wachten te lang op geestelijke gezondheidszorg In Nederland wachten ruim 27 duizend mensen te lang op geestelijke gezondheidszorg. ... GGZ Mon, 12 Jul 2021, 18:36:25
Wachttijdinformatie aangeleverd door meerderheid ggz Verplichting aanleveren van het aantal wachtenden is eind 2020 definitief vastgesteld in de Transparantieregeling zorgaanbieders ggz Sinds januari 20... GGZ Sun, 25 Apr 2021, 07:12:24
Wachtenden in de ggz moeten ook geregistreerd Het registreren van het aantal wachtenden gaat op dezelfde manier als het registreren van de wachttijden De NZa Transparantieregeling zorgaanbieders ... GGZ Thu, 31 Dec 2020, 11:54:13
Nieuwe ordening ggz is urgent Zorgvisie interviewde Jacobine Geel naar aanleiding van het paper dat de Nederlandse ggz samen met lidinstellingen schreef ‘De coronacrisis maakt dui... GGZ Tue, 29 Dec 2020, 12:01:42
Voor een betere ggz Input van de Nederlandse ggz voor de verkiezingsprogramma’s en de contourennota VWS. Een mentaal veerkrachtige, inclusieve en veilige samenleving is ... GGZ Mon, 31 Aug 2020, 06:47:12
NZa adviseert invoering nieuwe bekostiging ggz in 2022 In april 2019 heeft de NZa het advies ‘Zorgprestatiemodel ggz en fz’ uitgebracht Samen met brancheorganisaties in de ggz en forensische ggz heeft de ... GGZ Tue, 25 Aug 2020, 20:58:08