Iedere patiënt die langer dan noodzakelijk en verantwoord moet wachten op geestelijke gezondheidszorg, is er één te veel.

Sinds afgelopen zomer gestart is met het plan van aanpak wachttijden, is er veel in gang gezet om wachttijden in de GGZ binnen de Treeknormen te krijgen. Iedere patiënt die langer dan noodzakelijk en verantwoord moet wachten op geestelijke gezondheidszorg, is er één te veel. Helaas zijn de wachttijden nog niet verdwenen, zoals ook de NZa constateert in haar laatste monitor. We willen spoedig een dalende lijn zien met betrekking tot wachttijden in de GGZ.

Er is een gedeelde verantwoordelijkheid van GGZ-aanbieders en zorgverzekeraars om patiënten en cliënten de best mogelijke zorg te bieden, binnen de tijden van de Treeknormen. Naast de al in gang gezette acties, nemen we de aanbevelingen van de NZa daarom ter harte om te komen tot oplossingen. Ook hebben we met de staatssecretaris afgesproken dat we een aantal acties extra aanzetten, zoals het opschonen van wachtlijsten bij de aanbieders.

Huidige aanpak intensiveren
Hoewel betrokken partijen samen werken aan oplossingen voor wachttijdenprobleem, kan niet verwacht worden dat de in gang gezette acties drie maanden na de start al een groot effect hebben. De gezamenlijke acties leveren gedeelde inzichten op over oorzaken van wachttijden, die gericht aangepakt kunnen worden. Er zijn daarom afspraken gemaakt met de staatssecretaris om de huidige aanpak te intensiveren.

Regionale taskforces
Dankzij de inrichting van regionale taskforces kunnen we zien waar we lokale of landelijke maatregelen moeten treffen om wachttijden terug te dringen. Deze regionale taskforces worden nu zelfs uitgebreid. Waarbij er ook gekeken wordt naar specifieke doelgroepen die met name kampen met wachttijden, zoals autisme en persoonlijkheidsstoornissen. Per regio wordt punt voor punt gewerkt aan oplossingen, waarbij de ene oplossing sneller een zichtbaar effect op een kortere wachttijd heeft dan de andere. De regionale taskforces worden uitgebreid zodat ze landelijke dekking krijgen. Waar dat kan, wordt aangesloten bij bestaande overlegtafels. Het gaat er om dat partijen elkaar weten te vinden en samen overleggen hoe zaken beter kunnen. Ook knelpunten  rond krapte op de arbeidsmarkt, die leidt tot personeelstekorten voor bepaalde beroepsgroepen, worden gesignaleerd en op de lokale en landelijke agenda geplaatst en van oplossingen voorzien.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Zorgverzekeraars Nederland
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: GGZ-aanbieders en zorgverzekeraars hard aan de slag met wachttijden
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers
  • Datum: 29 dec 2017

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!