(advertentie)

Iedere patiënt die langer dan noodzakelijk en verantwoord moet wachten op geestelijke gezondheidszorg, is er één te veel.

Sinds afgelopen zomer gestart is met het plan van aanpak wachttijden, is er veel in gang gezet om wachttijden in de GGZ binnen de Treeknormen te krijgen. Iedere patiënt die langer dan noodzakelijk en verantwoord moet wachten op geestelijke gezondheidszorg, is er één te veel. Helaas zijn de wachttijden nog niet verdwenen, zoals ook de NZa constateert in haar laatste monitor. We willen spoedig een dalende lijn zien met betrekking tot wachttijden in de GGZ.

Er is een gedeelde verantwoordelijkheid van GGZ-aanbieders en zorgverzekeraars om patiënten en cliënten de best mogelijke zorg te bieden, binnen de tijden van de Treeknormen. Naast de al in gang gezette acties, nemen we de aanbevelingen van de NZa daarom ter harte om te komen tot oplossingen. Ook hebben we met de staatssecretaris afgesproken dat we een aantal acties extra aanzetten, zoals het opschonen van wachtlijsten bij de aanbieders.

Huidige aanpak intensiveren
Hoewel betrokken partijen samen werken aan oplossingen voor wachttijdenprobleem, kan niet verwacht worden dat de in gang gezette acties drie maanden na de start al een groot effect hebben. De gezamenlijke acties leveren gedeelde inzichten op over oorzaken van wachttijden, die gericht aangepakt kunnen worden. Er zijn daarom afspraken gemaakt met de staatssecretaris om de huidige aanpak te intensiveren.

Regionale taskforces
Dankzij de inrichting van regionale taskforces kunnen we zien waar we lokale of landelijke maatregelen moeten treffen om wachttijden terug te dringen. Deze regionale taskforces worden nu zelfs uitgebreid. Waarbij er ook gekeken wordt naar specifieke doelgroepen die met name kampen met wachttijden, zoals autisme en persoonlijkheidsstoornissen. Per regio wordt punt voor punt gewerkt aan oplossingen, waarbij de ene oplossing sneller een zichtbaar effect op een kortere wachttijd heeft dan de andere. De regionale taskforces worden uitgebreid zodat ze landelijke dekking krijgen. Waar dat kan, wordt aangesloten bij bestaande overlegtafels. Het gaat er om dat partijen elkaar weten te vinden en samen overleggen hoe zaken beter kunnen. Ook knelpunten  rond krapte op de arbeidsmarkt, die leidt tot personeelstekorten voor bepaalde beroepsgroepen, worden gesignaleerd en op de lokale en landelijke agenda geplaatst en van oplossingen voorzien.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Zorgverzekeraars Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.zn.nl/338067458/Nieuwsbericht?newsitemid=2673672192
Originele titel: GGZ-aanbieders en zorgverzekeraars hard aan de slag met wachttijden
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers
Datum: 2017-12-29

Relevante artikelen ...

Na terugval komen ggz verwijzingen weer op gang Sinds half maart is het aantal verwijzingen door huisartsen naar ggz-aanbieders met naar schatting 49.000 gedaald Huisartsen hervatten de verwijzinge... GGZ Fri, 22 May 2020, 08:28:24
Problemen bijcontractering GGZ Gesprekken tussen de zorgverzekeraar en GGNet hebben tot nu toe nog niet geleid tot bijcontracteringsafspraken Afgelopen maandag kondigde GGNet een p... GGZ Wed, 23 Oct 2019, 10:12:52
Door samenwerking zorgaanbieders en zorgkantoor minder acute crisisopnames in gehandicaptensector Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van twee pilots van samenwerking tussen zorgaanbieders en zorgkantoor Zilveren Kruis Door de inzet van specia... GGZ Sat, 05 Oct 2019, 19:01:49
Jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg krijgt extra geld Gemeenten krijgen hiermee extra middelen om hulp en ondersteuning te bieden aan kwetsbare jongeren en aan mensen met psychische problematiek Het kabi... GGZ Mon, 27 May 2019, 20:20:44
Wachttijd verkort door Tijd-Lijn App De app geeft de patiënt tijdens het wachten realtime informatie over de wachttijd GGZ Nederland deelt graag goede voorbeelden van de aanpak van de wa... GGZ Tue, 19 Feb 2019, 14:46:45
Rookvrije zorg ondertekend door GGZ Nederland Ggz-aanbieders werken al actief aan een rookvrije zorg Voorzitter Jacobine Geel tekent namens GGZ Nederland het Nationaal Preventieakkoord voor het d... GGZ Tue, 27 Nov 2018, 14:01:46