Bij het inkopen van zorg zou het gesprek tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten gaan over wat de beste zorg is voor de patiënt

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) concludeert na analyse dat meer informatie over hoe de tarieven voor paramedische zorg precies zijn opgebouwd, niet zal leiden tot een beter contracteerproces. De NZa is wel voorstander van het belonen van goede, passende zorg. Bij het inkopen van zorg zou het gesprek tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten gaan over wat de beste zorg is voor de patiënt, met een passende beloning. De NZa gaat hierover in gesprek met de brancheverenigingen.

Goede paramedische zorg is van groot belang voor mensen met bijvoorbeeld klachten aan hun bewegingsapparaat, een taalontwikkelingsstoornis of voedselallergieën. Goede paramedische zorg kan daarbij ook meer ingrijpende en duurdere zorg voorkomen. Daarom vindt de NZa het belangrijk dat deze zorg toekomstbestendig en in logische samenhang met andere zorg, zoals ziekenhuiszorg, georganiseerd wordt.

Het contact tussen paramedici en zorgverzekeraars concentreert zich nog te veel op de hoogte van het tarief, waardoor het gesprek over toekomstbestendige, passende zorg nauwelijks van de grond komt. We constateren dat alleen meer transparantie over de totstandkoming van tarieven opnieuw zal leiden tot een discussie over de hoogte van het tarief. De NZa heeft geen rol bij het beoordelen van de hoogte van tarieven voor paramedische zorg.

Passende zorg
Wij zien wel perspectief in een passend tarief als uitkomst van gesprekken over de inhoud van de zorg. Daarbij zou betere of passende zorg beter beloond moeten worden dan minder goede of mindere passende zorg. Voor zorgaanbieders moet dan inzichtelijk zijn hoe het tarief in verhouding staat tot kwaliteit en inhoud van de geleverde zorg. We zullen hierover binnenkort een overleg organiseren met de bestuurders van brancheverenigingen van paramedici, en zorgverzekeraars.

Andere bekostiging
Daarnaast willen we inzetten op een bekostiging voor paramedische zorg die zich richt op het belonen van passende zorg. Op dit moment wordt betaald per verrichting. Dat geeft een prikkel voor zorgaanbieders om meer te behandelen. Dat leidt wel tot hogere kosten, maar niet per se tot een betere uitkomst voor de patiënt. Het gesprek zou wat ons betreft moeten gaan over wat de beste zorg voor de patiënt is met een passende beloning. Zo vertalen eventuele hogere kosten zich ook naar een beter resultaat voor de patiënt.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : NZa
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Verandering inkoop paramedische zorg nodig om zorg toekomstbestendig te organiseren
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 12 okt 2021

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!