In Nederland is er steeds meer steun voor de invoer van maatregelen die kinderen beschermen tegen de gevaren van tabak.
Uit een opiniepeiling blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden voorstander is van het verhogen van accijnzen op tabaksproducten. Ook vindt 65% van de ondervraagden dat tabaksproducten uit het zicht verkocht moeten worden. En 55% is voor de invoer van neutrale verpakkingen van tabak. Dit blijkt uit recent onderzoek van Kantar Public in opdracht van KWF Kankerbestrijding. Twee op de drie Nederlanders steunt het initiatief om de Rookvrije Generatie op te nemen in het regeerakkoord.
“Een meerderheid van de ondervraagden geeft aan dat ze een accijnsverhoging wil. Dit is zeer bijzonder: ik ken geen enkel ander product waarvoor er zoveel stemmen op gaan voor een prijsverhoging”, aldus Michel Rudolphie directeur KWF Kankerbestrijding.
Om de jeugd te beschermen tegen de gevaren van tabak is er een internationaal bewezen effectieve verzameling aan maatregelen nodig die het gebruik van tabaksartikelen ontmoedigen. Zoals het verhogen van accijnzen, het uit het zicht halen van tabaksproducten en de invoering van neutrale verpakkingen. Deze combinatie aan maatregelen draagt bij aan het streven van de beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’: een maatschappij waarin kinderen volledig rookvrij kunnen opgroeien. Uit het onderzoek blijkt dat hiervoor brede steun is: 2 op de 3 Nederlanders vinden dat het aankomende kabinet afspraken in haar nieuwe regeerakkoord moet opnemen die bijdragen aan een Rookvrije Generatie.
Accijnsverhoging
Van de Nederlanders is 53% voorstander van accijnsverhogingen. In de praktijk blijken accijnsverhogingen de meest effectieve maatregel om roken te ontmoedigen: als de prijs van een pakje sigaretten met 10% verhoogd wordt, daalt de consumptie met 4%.
KWF is voorstander van een verhoging van minimaal 30 eurocent (inflatie plus 5%) per jaar voor sigaretten. Uit het onderzoek blijkt dat men vindt dat de inkomsten die voortkomen uit de accijnzen primair besteed zouden moeten worden aan voorlichting aan jongeren over de gevaren van roken en een gezonde leefstijl.
Eveneens groot draagvlak voor andere maatregelen
Verder zijn veel Nederlanders (65%) het eens met de stelling dat tabaksproducten in winkels uit het zicht verkocht moeten worden. Dit verkleint de kans dat jongeren beginnen met roken, doordat kinderen het minder als een normaal product gaan zien. Ook voor het invoeren van neutrale verpakkingen is een groot draagvlak (55%). Het invoeren hiervan houdt in dat merk specifieke logo’s, kleuren en lettertypes op tabaksproducten weggelaten moeten worden, zodat de verpakkingen er minder aantrekkelijk uit komen te zien. Landen als Australië, Engeland, Ierland en Frankrijk gingen Nederland hierin al voor.
De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Met een groeiend aantal partijen en personen werken we toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.